Friday, March 30, 2012

Kari Telur Tanpa Santan....


Sesekali ubah selera ngn kari tanpa santan, best jugak sebenarnya..ala2 kari mamak konon...hihihihi
mana idaknya, hari2 mkn yg bersantan n berlemak, badan pun dah naik lemak...kuikuikui

RESEPI KARI TELUR TANPA SANTAN

Bhn2:

5 biji telur - rebus dan belah 2
3 biji ubi kentang - belah 4
3 s/b rempah kari ayam - bancuh dgn sdkt air
2s/b cili mesin
2 s/b air asam jawa
1 inci halia - tumbuk
4 ulas bwg merah - tumbuk
2 ulas bwg pth - tumbuk
Sdkt air
Garam dan gula
Minyak masak

- panaskan minyak dan tumis rempah kari, bhn2 tumbuk dan cili mesin hingga naik bau.
- masukkan sedkit air asam jawa dan biarkan ia agak kering sdkt.
- masukkan pula air secukupnya dan ubi kentang.
- bila ubi dah hampir empuk, masukkan telur yg sudah direbus td.
- perasakan dgn garam dan sedikit gula.
- masak hingga semuanya sebati dan blehlah diangkat..

7 comments:

~~zana@pb~~ said...

Assalam Liza, huhu...berdiet eh? tu kari takde santan tu...ok jugak kan, asyik bersantan kekadang muak jgk.

Tina Othman said...

sedapnya kak liza, tina suka kari takde santan ni, tapi ada pulak org tak suka, jalan selamat tak payah masak kari terus hehe

Ucu Faridah said...

makan dengan nasik panas2 pastu curah dgn kicap...ehhh sedap...ditambah lagi ada sambal belacan...

ucu selalu jugak buat mcm tu..kalau terlebih rajin telur yg dah direbus tu digoreng pulak..baru buat kari telur...
tak nk jemput lunch sama2 ke ....hihi..

Liza said...

wslam kak zana...diet jugak la konon2 tp tetap nk mkn yg sedap...hihihihi

Liza said...

akk pulak baru pestime buat kari tanpa santan ni..sedap jugak kan...

Liza said...

meh ucu kita lunch sesame,,,jgn lupa bawak sambal belacan sekali ye...ekekekkee

zila 4ever said...

salam liza
lauk yg simple2 camne lh yg org cari..klu org utara mmg kari diorg kurg santan ..:)sedapnya..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...