Friday, November 4, 2011

Pulut Pagi aka Pulut Nise...


Assalamualaikum dan salam sejahtera semua....tgh buat ape tu? ke tgh pack brg utk balik kpg nnt...ape pun kpd yg nk balik kpg tu, Liza doakan semoga perjalanan kalian selamat pergi dan balik....Aminn

Ok,ada sesape tak yg tak pernah tgk pulut ni? ni sebenarnya pulut breakfast org kelate...biasanya kat kedai2 kopi kelate mst ada...ok lah jom kita tgk resepi yer....senang jer..



RESEPI PULUT PAGI aka PULUT NISE

Bhn2

Beras pulut - cuci
Air - utk tanak pulut
Nise / gula melaka
Kelapa putih
Garam

- masukkan beras pulut dan air secukupnya ke dlm periuk dan tanak macam biasa.(sukatan air utk masak pulut mst lah kurang dr sukatan beras pulut).
- bila dah 3/4 masak,bubuh nise /gula melaka dan perlahankan api.
- gaul sebati bila nise dah mula mencair.
- biarkan pulut masak sempurna dan warna pulut kecoklatan.
- tutup api,biasanya pulut ni sedp mkn masa sejuk.
- kukus kelapa pth dlm 5 minit utk mengelakkan dpd cepat rosak.
- angkat dan gaul dgn sdkt garam.
- sedia dihidang bersama pulut td..


Nampak tak 2 jenis nise kat atas tu...yg warna gelap sikit tu utk bg kaler yg cantik, yg belakang tu pulak rasa dia manis, tp kaler dia kurang menarik la kalau nk masak pulut ni....so biasanya Liza akan campur kedua2nya...

11 comments:

Cheq Sue said...

aduhhh...saje aje liza ni tau. kat kg pun tahan payah jugak nak dapat dah sekarang ni... memang dok pk nak buat xbuat2 lagi

rahel said...

Mat pagi Liza..
hem..menu kesukaan Rahel ni..lama gak tak mkn pulut..sedapnye..

Ida,Japan said...

lama nyer tak mkn pulut pagi ni...sedapnyer

Kakzakie said...

Masa lihat gambar tadi kakak ingatkan kuih kosoi, tapi pulut ye Liza. Mesti sedap kan...

Ayu said...

Assalam liza,
pulut nise ni tak pernah akak cuba..dia ala2 pulut inti gitu kan..cantik pulak liza, susun berlapis gitu..

Liza said...

heheehe cheq sue...ni peberet cik abe ngan anak2...mmg selalu buat..

Liza said...

Liza pun cm Rahel gak, suka mkn pulut2 ni, tp yg ni Liza kurang sikit sbb manis bah....hihihi

Liza said...

tak sangka Ida pun minat jugak pulut ni...

Liza said...

kak zakie...nak tau sedap ke idak kena try...bak kata pepatah tak kenal maka tak cinta....hihihihi

Liza said...

Kak Ayu...bg Liza rasa pulut ni mmg lain dr rasa pulut inti... akak try la, kalau xsuka manis, blh adjust nise tu...

Putri Homestay said...

tq kerana sudi berkongsi..saya gunakan resepi ni untuk bf pagi ni

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...