Thursday, November 10, 2011

Daging Goreng Nenas....

Salam sejahtera semua...masak ape hari ni? ke daging lagi...kalau nak perabis dgg korban tu mmg naik buntu nak masak kan...takkan nk masak benda yg sama jer...tak lalu jugak tekak ni nak menelannya.....

So hari ni Liza nk share resepi daging yg best sgt dgn gabungan rasa pedas lada hitam dan masam manis nenas yg mmg mengancam.....dh lama teringin nk buat dgg ni, kebetulan kat umah hari tu ada dgg ngan nenas, pe lagi menjadi laa....pergggghhh sedap bangat wa cakap luuu....hiihhi


Pada sesape yg nak berdiet tp dlm masa yg sama nk mkn daging, pe kata cuba resepi ni....hihihhi

RESEPI DAGING NENAS

Bhn2

500 gm daging - hiris
200 gm nenas - hiris
1 biji cili benggala - hiris (Liza xletak)
3 ulas bwg pth *
1 cm halia *
2 s/ b sos cili
2 s/b sos tiram
1 s/ b srbk kari dgg
1 s/ k srbk lada hitam
1 s/k gula pasir
1 cm kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang
Minyak masak
Garam

- kisar atau tumbuk halus bhn bertanda *.
- panaskan sdkt minyak dan tumis bhn kisar hingga naik bau.
- masukkan srbk rempah dan biar garing.
- masukkan daging dan masak hingga dgg kecut.
- bubuh sos tiram,sos cili, gula pasir, garam dan srbk lada hitam..kacau rata.
- akhir sekali masukkan nenas, cili benggala dan masak lagi selama 3 minit.


Bagi Liza, dgg ni sesuai sgt kalau nk makan dgn nasi putih, nasi beriani, nasi minyak atau nasi2 yg sewaktu dgnnya....mmg best, cubalah... gerenti tak menyesal....


                      Daging goreng nenas ni Liza amik dr buku Masakan Berempah Alaf 21....


10 comments:

Ida,Japan said...

sedapnyer liza.....msm2 campur ngan daging dan rempah tu.....pasti sedap ni..tapai pulut tu pun sedapnyer .....mak kt kg mesti buat tiap2 kali raya za

Qhaifa Nur said...

ratah pun sodappp.....

Cheq Sue said...

eh...kenapa kat sidebar tadi cheq sue nampak nasi goreng nenas? bila tgk n3...baru perasan daging rupanya. eh eh eh.... :*)

cik cek said...

Resepi menarik ni...tak penah lagi masak daging campur ngan nenas...leh try la nanti...:)

Liza said...

salam ida...mmg sedap dgg ni...sesuai sgt nak pecah2kan lemak yg ada.....hihihii
Dulu pun tiap kali raya arwah ma slalu jugak buat tapai ni...

Liza said...

Nur....mmg sodap bangettt

Liza said...

Cheq sue ni bnyak sgt mkn dgg, tu yg jadi cmtu...hihihihi

Liza said...

ye la cik cek, liza pun bru 1st time try udah jatuh cintan....ekekekeke

Sue @ Nenie said...

Salam Kak Liza..wahhhhh kebetulan pula ada nenas lebihan masak lemak ketam dan stok daging korban pun belum terusik lagi...nanti2 macam boleh cuba gak ni...salin resipi dulu

nuwairani ismail said...

simpan dulu resepi ni...nanti2 kalau dh jumpa nenas baru boleh buat...hadoi...jenuh jugak berfikir nak masak pe dengan daging korban yang menimbun tu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...