Monday, November 14, 2011

Sandwic Sardin Evergreen...


Assalamualaikum dan salam sejahtera buat kengkawan semua....

Ni lah menu yg paling senang dan paling sedap....walaupun simple tp tetap mnjadi poooojaaaan hati Liza sampai bila2....ala2 menu diet la kunun kunun....ekkekeeke

So pada sesape yg terasa dh mkn dgg tu lebih2 sgt masa raya ari tu, bawak2 la berdiet....hihihihi...
Jeles la tu sbb dia tak balik kpg ari tu....jeles jugak la sikit2 bila tgk kengkawan dok tayang daging korban hari tu....telan ayaq liuq jer la....huhuhu

Mesti semua org dah tau cmner nk buat sandwic sardin ni kan...tp kdg2 ada org akan masak dulu sardin tu dan ada jugak yg buat dgn sardin mentah cmtu....ikut selera masing2 la kan...yg penting sedap...



SANDWIC SARDIN

Bhn2 sardin:

1 tin kecik sardin
3 ulas bwg merah*
1 ulas bwg pth*
2 s/b cili mesin @ lebih - terpulang
2 s/b air asam jawa
Garam dan serbuk perasa
Sdkt minyak utk menumis

- tumbuk bhn bertanda *
- panaskan minyak dan tumis bhn2 tumbuk td dan cili mesin.
- bila dh garing,masukkan air asam jawa
- biar hingga agak kering dan masukkan sardin bersama sosnya sekali.
- masukkan juga garam dan serbuk perasa seukupnya.
- angkat dan ketepikan..

Bhn2 sampingan :

Roti secukupnya - potong kulit tepi
Timun - potong dadu
Bwg besar - potong dadu
Lada merah - potong dadu ( optional )
Limau kasturi / nipis ( optional ) -perah sdkt dan ambil airnya.( sikit jer )
Mentega / marjerin - sapu pada roti.




Cara buat sandwic:

- lenyek ikan sardin dan masukkan bhn2 yg dipotong td.
- gaul sebati dan masukkan air limau dan gaul lg.
- ambil sekeping roti yg telah disapu mentega/ marjerin dan letakkan sardin di atasnya dan ambil sekeping lg roti dan letak di atasnya.
- dah pun siap utk dimamam...senangkan...


9 comments:

ibundo said...

salam pagi. bundo lum bekfes lagi ni. Baru minum teh je secawan. Mintak senwic sikit boleh?..

Amie said...

Selamat pagi Liza,
kak Amie dua2 jenis makan, sardin mentah ke, sardin masak ke... yang penting kalau dah namanya sandwich memang terus terkam... tumpang sekeping ye Liza...

Kakzakie said...

Kalau org pandai masak buat apa pun nampak sedap Liz. Kakak tengok gambar yg Liz tepek pun dah terliur walau selalu juga buat. Ada auralah Liz hihi....

Liza said...

salam bundo...bundo punya pasal,liza bg semua la...hiihi

Liza said...

pagi kak amie...sama la ngan liza, peberet ni...

Liza said...

kak zakie....tingginya akan puji liza, nah amik sekeping, g main jauh2 yer....hihihihi

Ucu Faridah said...

nak hari ni mesti dah habiskan..
tolong buatkan 10 keping ye..ucu nak diet..(bkn nak mkn skaligus ..makan utk 24 jam..hihihi...)

Qhaifa Nur said...

pujaan hati saya jugak...

Yana Shaiful said...

teringat zaman skolah dulu..bekpes yg slalu mak buat bekalan..sedapnyaa :=)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...