Thursday, November 10, 2011

Karipap Pusing dan Inti Kari Ayam/Daging Bonda....


Assalamualaikum dan salam ceria semua, berjumpa lagi kita di hari Jumaat 11hb November 2011 bersamaan 15 Zulhijjah 1432H....kalau nak cantik lagi tarikh hari ni ialah 11.11.11....cantikkan.... kan? hihihii

Hari ni Liza nk share resepi permintaan ramai ( ye ke?)..hihihi...kalau nk tgk cara buat karipap pusing, blh klik SINI...kali ni Liza nk share cara buat inti karipap ni pulak versi arwah bonda tercinta...so pada sesape yg nak cuba, silakanlah...



Ni lah inti kari ayam/daging warisan bondaku...tp corak atas inti tu jgn tanya yer, hihihi...kreatif la kunun kunun...(perasan xsudah)....muahahaha

RESEPI INTI KARI AYAM/ DAGING

Bhn2:

200 gm ayam @ daging - potong kecil2
500 gm ubi kentang / ubi keledek - potong dadu
5 ulas bwg merah *
1 ulas bwg pth *
1 cm halia *
Cili mesin - 2 s/besar
Serbuk kari ayam - 3 s/ besar
1 labu bwg besar - potong dadu
Daun sup - hiris nipis
Garam, gula dan serbuk perasa
Minyak utk menumis
Air

- tumbuk lumat bhn bertanda *.
- campurkan bhn2 tumbuk, cili mesin dan srbk kari bersama sdkt air..kacau sebati.
- panaskan minyak dan tumis bhn td hingga garing dan naik bau.
- masukkan ayam / daging dan sdkt air .
- bila ayam /dgg dah empuk, masukkan ubi kentang/ keledek bersama air secukupnya utk mengempukkan ubi td.
- masukkan juga garam, gula dan serbuk perasa.
- bila dah cukup rasa dan ubi td dah empuk, masukkan daun sup dan bawang besar yg dipotong dadu.
- gaul hingga bhn2 sebati dan betul2 kering.
- sejukkan dan sedia digunakan.
- sesuai utk roti john, karipap, inti puff segera, inti roti, inti mini murtabak dll...
- blh jugak disimpan dlm fridge utk tahan lama...bila nak guna, keluarkan dan biar lembut baru guna..


                                                   So tunggu ape lagi, jemputlah....

10 comments:

rahel said...

Mat pagi Liza..
bestnye pepagi ada karipap terpusing...umm siok pekena hot tea..

Liza said...

mmg sedap mkn karipap ni pagi2 rahel....tp liza nk kopi....hihihhi

Ayu said...

Assalam Liza, wah karipap pusing nampak sedap ni..kalau kasi kat akak boleh 5 keping baru kenyang ni..heheh maklum ler perut ada banyak space..heheh

Kakzakie said...

Tak usah kata pagi Liza, tengahari, petang, malam pun sedap sebab nampak rangup sungguh...

Chik Mimi said...

assalamualaikum liza wah karipap pusing rajinnya diaaa,pernah buat sekali pastu berchenta nak membuatnya sbbnya tukang makan suka karipap yg biasa selamat tukang membuatnya

cik cek said...

Liza dtg menjemput...kak cek dtg dah ...nak makan karipap ...fav kak cek ni....suka sgt makan karipap...

Liza said...

kak ayu..xkan 5 keping jer kot...Liza sekali hentam pun blh 8 keping sekali mkn...nape, xcaya? hihihhi

Liza said...

Betul tu kak zakie, tp kalau buat karipap ni sekejap jer dah licin pinggan...xdan nak tunggu pagi ke ptg ke mlm ke...

Liza said...

salam mimi...kat umah Liza ni lain pulak, kalau karipap biasa xnak diaorg nengok....huhhh nyampah i....

Sue @ Nenie said...

Salam Kak Liza..Lawa jee kulit karipap akak..Saya pernah sekali buat dulu, Tapi pusarnya tak timbul sangat..silap teknik kottttt

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...