Tuesday, November 1, 2011

Laksa Penang di Selangor...


Menu yg kitaorg suka sgt2 tiap kali arwah ma masak...act arwah ma bnyk belajar masak dgn chef2 dr kem askar...abah sndiri pun blh masak tau...jgn tak caya...sbb tu la, walaupun dia org Kelate, tp kitaorang jarang makan yg manis2...

Kitaorang rasa bertuah sgt dianugerahi ibu yg pandai dan yg penting sekali rajin memasak...ye la kalau pandai tp malas pun xde guna jugak kan...hihihhii

Ok, jom kita terus intai resepi yg marbeles ni...

RESEPI LAKSA PENANG

Bhn2 :

Ikan sardin / kembong - bersihkan dan rebus
Halia
Bwg merah
Belacan
Cili mesin
Bunga kantan
Daun kesum
Asam keping
Garam, serbuk perasa
Air

- ikan yg telah direbus td diasingkan isi dan tulangnya. tulang ikan jgn dibuang.
- mesin halus isi ikan, halia, bwg merah dan belacan bersama air.
- masukkan ke dlm periuk.
- mesin pula tulang ikan bersama air rebusannya hingga hancur dan tapis kedlm periuk td.
- hiris halus bunga kantan dan masukkan ke dlm periuk bersama asam keping dan cili mesin.
- masak hingga mendidih dan masuk garam, serbuk perasa dan daun kesum.
- bila rasa dh sesuai, angkat dan hidang panas2.

Bhn2 sampingan :

Laksa basah
Telur rebus - belah 4
Timun - hiris memanjang nipis
Nenas - option
Bwg besar - hiris
Cili api - potong kecil2
Daun salad - hiris
Limau kasturi - belah 2


                               Jemput makan semua...jgn malu2, tambah tambah....hihihihi





20 comments:

Zaliedana said...

Assalam kak liza,wah nmpak pekat laksa akak nih..Nih org penang dah mai ni kak..Baru nak komen kat ccuq kat bwh,skali tgk dah ada laksa,hihi..

Liza said...

hihii...org penang sampai lambat la...

hakak CNN said...

arghhhhh takleh tahan ngan bau laksa...harus tambah tiga empat pinggann..sy memang hantu laksa..hari-hari mkn laksa pon takpe..hah kan berantu sgtt..huhu

norlieharumaini said...

pebret saya ni...

JaSSNaNi said...

nak makan laksa gak.. teringin nak laksa since minggu lepas.. tapi tak kesampaian nak wat.. sbb kat umah ni kalau yg makan laksa ni cuma nani ngan asben je.. anak2 plak tak brapa minat.. so terpaksa ikut menu anak2.. tapi kalau kempunan sangat nak laksa.. mmg buat gak walaupun sampai seminggu dlm peti sejuk laksa tu nanti.. eheheheh

cik cek said...

Kak cek mai dah...nak rasa Laksa Penang ..Selangor mari...:D

che mid said...

Sedap ni... takpe che mid orang selangor tinggal di kedah la ni.. hari-hari boleh dapat laksa..

Kakzakie said...

Kalau dapat sepinggan pun dah ok liza. Siapa yg puasa tambah kecur macam nak cari buat buka puasa kan...

lina said...

salam baru terfikir nak buat laska penang ni..

rahel said...

Selamat petang Liza

Rajinnye dia buat laksa penang..teringin gak makan semangkuk..huhu..

Anna Qawina said...

tgh tambah la ni...mintak kuah lebih...

quinnie said...

sedapnya liza laksa..haisshhh terliur tengok....:)

anymz said...

lizaaaa,meh semangkuk laksa tu.akak ni kan semua jenis laksa akak suka makan..tak kira asam laksa ke,laksa lemak ke semua akak balun..hehe

Liza said...

Liza pun cmtu jugak, kalau buat laksa harus smpai mlm pun mkn lg...hihihi

Liza said...

nani...anak2 liza dulu pun xsuka gak mkn laksa2 ni, tp bila dh selalu buat,jadi hantu laksa pulak diaorg sekarang...hihhi

Liza said...

kak cek...siappp..hihhi

Liza said...

ye la kak mid senang la dok kedah, rasa nk mkn jer, terus order...hihih

Liza said...

kak zakie...mmg sesuai sgt utk berbuka kan kak...masam2 pedas gtu...besttt

Liza said...

Anna...sila sila jgn malu malu...hiihi

Liza said...

kak anim...maknanya kita ni sama2 hantu laksa la...hiihi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...