Sunday, October 30, 2011

Laksam...Best 4Ever..

Assalamualaikum dan selamat pagi semua...breakfast ape pg ni? hari ni Liza nk share resepi peberet Liza 4ever and ever..laksam...cara2 buat laksam Liza dh tunjuk dulu kat SINI...tak pe la hari ni Liza letak complete resepi laksam ni yer..


BHN2 LAKSAM:

4 cawan tepung beras
1/2 cawan tepung gandum
Sdkt minyak

- cara2 buat laksam blh tgk link kat atas yer..


BHN2 KUAH :

10 ekor ikan sardin / kembong - rebus dan ambil isinya
15 ulas bwg merah
2 inci halia
2 s/t serbuk lada hitam
2 biji santan kelapa
Garam
Gula, srbk perasa

- kisar halus ikan rebus, bwg merah, halia bersama sedikit santan.
- masukkan ke dlm periuk, masukkan lebihan sntan dan serbuk lada hitam.
- masak dgn api sederhana,masukkan garam, gula dan srbk perasa.
- biar hingga didihdan tutup api.

#kuah laksam ni perlu sentiasa dikacau utk mendapatkan kuah yg cantik dan tidak berketul2..#


BHN2 SAMPINGAN:

Timun - hiris halus memanjang
Bunga kantan - hiris halus
Daun kesum - hiris nipis
Kcg panjang - hiris nipis
Taugeh
Sambal - lada kering / cili api + garam (tumbuk hingga lumat).


10 comments:

rahel said...

huhu..bestnye..ada laksam kat sini..

Yana Shaiful said...

dah lama xmkn laksam..nak bt jgklah..beli kat sini xsedap.. kuah cair jee...tawar plak tuu

~~zAnAfAhMi~~ said...

Biasanya laksam kesukaan org Kelantan tp dah jadi kegemaran org luar kan? famili kakzana pun suka tp xleh selalu, lemak tuuuu!

Liza said...

rahel...jemput la mai sini...

Liza said...

Betul tu yana...buat sendiri lg puas hati..

Liza said...

kak zana..skrg ni mmg rata2 ada org jual laksam..antara sedap ngan idak jer...sekali sekala ternak lemak xpe kak...hihihhi

Anna Qawina said...

suka sgt mkn laksam tapi nak buat tu tak rajin..hehe

noorsafone said...

Liza..bestnya laksam....k.noor tak pernah cuba lagi buat laksam ni..tgok macam senang je...nak try la..

kak ina kl said...

wah sedapnya..nak buat malaslah.
tambang sehala baru 50 sen seorang.
kek lapis banyak kat seberang sungai tulah..mcm-mcm jenis ada..siapakan wang sahaja

cik cek said...

Suka makan laksam...lum penah buat sendiri...kak cek amik dulu resepi...:D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...