Sunday, October 16, 2011

Agar Agar Gula Melaka / Nise...


Tu diaaa dh dtg dah agar2 gula melaka @ nise..agar2 ni buat 2 3 hari lepas..dah lama sgt tak makan agar2 ni...cik hubby ngan anak2 suka bebenor ngan agar2 ni..walaupun bhn2 dia ringkas jer, tp kalau tak kena cara buat, agar2 ni tak akn jd cantik..maknanya telur kat atas tu akan pecah2...so,pesan arwah ma, kalau masak agar2 ni, bila dh masuk santan dan telur,mesti selalu kena kacau dan jgn sampai sntn n telur pecah...maksudnya bila baru mendidih, terus tutup api...bru agar2 ni akan cantik..haaa tgk...cantik tak?? hihihi perasan...

RESEPI AGAR AGAR NISE / GULA MELAKA

Bhn2

Agar2 tali - 1/2 paket yg 20gm tu
Air - 3 cawan
Santan - 1 cawan
Telur - 1 biji 'A' ( pecahkan ke dlm sntan)
Nise / gula melaka - 3 keping
Sdkt gula

- masak agar2 dgn air hingga agar2 larut.
- masukkan nise/ gula melaka dan sdkt gula.
- bila nise dan gula dh hancur, masukkan sntan bersama telur.
- pastikan agar2 sentiasa dikacau.
- bila mendidih kali pertama, terus tutup api..
- sejukkan dan sedia dimamam...


            tgk yer...santan dan telur kat atas tu tak pecah pun..kan cantik camni...hehehe

8 comments:

lina_pg said...

salam liza,peberet akak ni tp selalu buat tak boh telur.Agar2 paling senang dan sedap kan?

rahel said...

Salam Liza
Mantap betul agar2 gula melaka ni,suke tengok..nak rasa gak..hehehe..teringin je nak wat,tp my hubby ni kurang minat ngan agar2 atau yg sewaktu dgnya..kesiannya sy klu buat agar2/puding..sendiri je belasah..emm.

che mid said...

Salam balas kunjungan. Akak dah follow. Ha ha agar-agar tu dipanggil agar-agar tali rupanya.. tak pernah dengar sebelum ni..

Liza said...

Salam kak lina...mmg buat agar2 ni paling senang..yg penting anak2 suka...hihihi

Liza said...

Rahel...kalau nk rasa mai la sini..nnt blh tapau bawa balik sabah yer..hihihii

Liza said...

Tq kak mid sudi berkunjung ke intai dapur..agar2 tu kan mcam tali sebelum dimasak, jd panggil la agar2 tali, panggilan manja di agar2 li...muahahaha

Sue @ Nenie said...

Salam Kak Liza..ni agar2 klasik yang paling saya sukeeee..tapi biasa mak masak buh pandan dan kaler ijo...Versi saya...? emmm tak pernah nak jadi..hu hu hu

mardiana abu darin said...

time kasih utk resipi. diana budak br belajar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...