Wednesday, July 27, 2011

Jom Kita Buat Laksam...

Salam sayang semua..ari ni Liza nak tunaikan janji yg tertangguh..nak tunjuk step by step cara buat laksam...so pada rakan2 yg suka dan nak cuba buat laksam sendiri, sila2kanlah yer...jgn malu2..


Langkah 1: campurkan tpg beras dan tepung gandum..bancuh ngan air macam nak buat kuih dadar @ mungkin blh lebihkan sikit air..agak2 la yer jgn terlampau pekat or cair...sukatan tepung tu Liza agak2 jer..mgkin 1 paket tpg beras + 1/4 cawan tpg gandum...lupa nak gitau bancuhan tu kena campur dgn air panas lbh kurang secawan gitu...



Langkah 2: panaskan kukusan dan sapu minyak pada tudung periuk..kalau xde blh guna piring mcm Liza punya kat atas tu..piring ni macam piring yg India mkn tu...agaknya la...hehehe...blh beli kat kedai RM2 @ kedai2 peralatan rumah...



Langkah 3: bila air kukusan dah mendidih, masukkkan adunan tpg td kedlam piring yg tlh disapu mnyak....jgn terlampau tebal nnt susah nak digulung...agak2 dlam 1 cwn baby jer..
Tutup kukusan dan biarkan dlm 5 min @ hingga masak..untuk pastikan laksam ni dah masak,bila kita buka tudung periuk tu, laksam tu gelembung semua...maknanya laksam tu dah blh diangkat...


Langkah 4: bila dah agak2 suam blh la kita gulung laksam ni...ms gulung pastikan laksam ni digulung bermula dr tmpat yg tebal dan berakhir pd tmpt yg nipis...(biasanya adunan ni xsekata ms kukus)...tp kalau laksam tu sama jer ketebalan dia, ikut suka laa nk gulung dr mana pun...INGAT! masa gulung xmau kasar2 yer...ala2 manja gitu...



                                             Langkah 5: laksam yg dh siap di gulung...



                                                         Inilah laksam dan setnya..



                       Kalau nak spesel, tambah laa serunding daging dan telur puyuh rebus...

*Cara buat laksam ni Liza belajar dr arwah ma dan sekarang Liza kongsi pulak dgn rakan2 lain...semoga ilmu yg berpanjangan ini akan dpt membantu arwah di alam sana...Aminn*

                                    SELAMAT MENCUBA...INSYAALLAH MENJADI..

2 comments:

Azie Muhammad said...

Askum kak...nape kena masukkan air panas...x berketul ke adunan tu???

Azie Muhammad said...

Askum kak...nape kena masukkan air panas...x berketul ke adunan tu???

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...