Monday, April 30, 2012

Pes Sambal.....


Assalamualaikum wbt dan selamat malam semua....pes sambal ni Liza dapat dr akak yg jual nasi lemak...nasi lemak dia kan mmg pemes la kat area sini, biasanya dia buka gerai ptg...tp sekejap jer dah licin, kalau pergi lambat alamat tgk bekas kosong je la....

So, ari tu sajer la ngendeng2 kat akk ni cmner dia buat sambal bilis, diapun cakap akk buat cm biasa jer, cuma akk masak mmg lama...lepas2 tu diapun bg la resepi ni....nak tau, moh kita tgk...

RESEPI PES SAMBAL

Bhn2:

3 - 4 biji bwg besar - kisar
4 senduk cili mesin
Segenggam ikan bilis - kisar
Garam, gula dan serbuk perasa
Air asam jawa secukupnya

- tumis bhn kisar dan cili mesin hingga naik bau.
- masukkan garam, gula dan serbuk perasa, air asam jawa dan kacau sebati.
- masak dgn api perlahan hingga sambal pecah minyak dan sedikit pekat..dlm lebih kurang 1 jam.

3 comments:

Nuwairani Ismail said...

masak sambal ni nak kene masak lama sampai naik minyak baru sedap kan?

Liza said...

tu la nani, akk pun baru tau...selalunya nk cepat siap jer, dasar pemalas....hihihihi

Wani said...

salam kak liza .. selalu wani baut sambal x lah masukkan ikan bilis kisar tu ...mesti ada kelainan ni .. mau cuba gak ..minta izin mau copy ... hihi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...