Tuesday, April 3, 2012

Sambal Belacan yg takde belacan....


Sebenarnya kan cik hubby Liza mmg allergic sgt ngn belacan....so kalau nk mkn jugak sambal macam sambal belacan, Liza akan skip la belacan tu..mgkn rasa tak sama tp bg kitaorg rasanya tetap sedap...

RESEPI SAMBAL BELACAN LIZA

Bhn2:

5 biji cili merah
6-8 biji cili api
2 ulas bwg merah - dibakar dgn kulit
1 ulas bwg pth - dibakar dgn kulit
Belacan bakar - yg ni Liza skip
Jus limau nipis/ limau kasturi - agak2
Garam, serbuk perasa dan gula
1/2 biji bawang besar - cincang halus
1 biji tomato - cincang halus

- buang kulit bwg yg telah dibakar td.
- masukkan cili merah, cili api dan bwg bakar bersama jus limau kedlm pengisar...jus limau tu kita letak biar blender tu blh bergerak ye...kena pandai agak2 la..kalau guna belacan, kita mesinkan sekali yer...
- mesin jgn terlalu halus, angkat dan perasakan dgn garam, gula dan serbuk perasa secukupnya.
- masukkan juga bwg besar dan tomato yg dihiris td..

7 comments:

HaSue said...

nih kira sambal belacanless la nih ek..hehe.yg penting sedap ke tekak dan suami leh mkn kn :-)

Liza said...

betul la tu sue...yg penting cik hubby nk mkn kat umah kan...hihihihi

Amie said...

Cita rasa masing2 kan Liza...

ogyep yummy mellow said...

Jadi, namanya sambal x de belacan lah... janji pedas... Jalan aje..

Nieza said...

bagus ni kak kalau siapa alah belacan kena buat gini lah yer.yg penting sedap dan kena ngan selera kan:)

IZA AKMA said...

menu pembuka selera...sure mkn sampai tak hengat..

IZA AKMA said...

menu pembuka selera...sure mkn sampai tak hengat..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...