Tuesday, April 24, 2012

Ayam Goreng Berempah....


Ayam berempah versi lain pulak..act macam2 cara org goreng ayam berempah ni kan, terpulang la ikut suka nk buat yang mana...macam Liza sendiri, Liza suka cuba macam2 resepi ayam grg berempah yg Liza jumpa....rasanya lebih kurang jer pada tekak Liza, bg org lain tak tau la...kalau nk tgk resepi ayam grg berempah lain yg Liza pernah buat, boleh la g kat SINI, SINI atau SINI...

RESEPI AYAM GORENG BEREMPAH

Bhn2:

1 ekor ayam - potong kecil dan bersihkan
1 s/b serbuk jintan manis
1s/b serbuk jintan putih
2 s/b serbuk ketumbar
1 inci kunyit hidup - kisar
11/2 inci halia - kisar
5 ulas bwg putih - kisar
2 biji telur - optional
2 s/b cili mesin
2 btg serai - kisar
Garam, serbuk perasa
Daun kari



- campurkan semua bhn kisar, serbuk jintan manis,srbuk jintan putih, serbuk ketumbar, cili mesin, garam dan perasa.
- gaulkan bersama ayam dan daun kari...perap 2-3 jam atau lebih lama.
- pecahkan telur dan gaul bersama ayam perap td sebelum digoreng.
- goreng la, tunggu ape lagi.....hihiihihhi




15 comments:

HALAMANKU said...

Salam Kak Liza.. sedap n wangi bau ayam goreng rempah tu.. boleh makan ngan apa2 nasi.. termasuk nasi lemak nyum2 suker

Naz / Nadz COSK said...

Assallamualaikum Liza..

Wah...lapor..lapor... Nak seketul kecik jer ayam tu tp nak serdak dan rempah2 dia tu banyak boleh.. Sedap serdak2 tu...Nyumm...

Shahriah Abdullah Novelis said...

Salam... hadoiii sedapnya.... kecur dah ni...

Qasey Honey said...

kak Liza xtahan tgk ayam goreng berempah tu...mleleh air liur tgk...

rahel said...

Sedapnya ayam goreng tu...ada lagi k?

zila 4ever said...

mesti sedap dan wangi..suka ltk ketumbar byk2 peehhh sedappnya..:)

Qhaifa Nur said...

2 3 hari asyik makan ayam goreng je kat umah...
sedapnya tengok ayam berempah nih...

ijayuji said...

Salam kak liza! kita chop nak dia punyer serdak2 dia!!! suke betul mkn serdak2 dia tu, gaul2 kat nasik kenyang hihihi...

ieja amieja said...

assalam kak liza..
semalam terbaca 1 resipi lbh kurang mcm ni jgk..tp ada gn tpg ubi kayu dan gandum ckit..x cuba lg mugkin lbh kurang je kot ..

kakna said...

salam..
kakna suka ayam berempah ni.tambah bagi serdak tu banyak lagi best.

Ucu Faridah said...

Same le lauk kita tengahari ni..tpi pagi tadi ucu dah perapkan (sblm pegi kerja) biar senang rakyat kt rumah tu nanti goreng, sebab depa ni suka yg panas2...

Nuwairani Ismail said...

memang dah boleh agak bau aromanya tu..nani suke ayam goreng yg mcm ni..wangi je..

ady said...

as-salam kak liza
menyelerakan ayam goreng berempah tu kak..kalau ratah2 gitu pun sedap..

quinnie said...

kak liza..ayam goreng berempah ni versi apa pun sedap je makan...kekekke

Sue @ Nenie said...

Salam Kak Liza...sedapppnya ayam berempah ni lagi terguda bila tengok hati yang duk bertenggek tu...sedap ratah tu...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...