Tuesday, April 24, 2012

Nasi Kuning Aroma Dan Sambal Ikan Tongkol....

Assalamualaikum wbt dan salam ceria semua...pekabar, harap2 semua sihat yer...ye la kan, kang kalau tak sihat terbengkalai pulak la keje2 umah semua tu...sape nak buat, sendiri mau jawab laa....hihihihi

Hari ni Liza nk share menu nasi kuning ngn sambal ikan tongkol yg Liza buat hari tu...nasi kuning ni rasa dia ala2 nasi lemak, enak sgt mkn dgn sambal ikan tongkol ni....


RESEPI NASI KUNING AROMA

Bhn2:

3 cawan beras basmathi / beras biasa - basuh dan toskan
1s/t serbuk kunyit
Beberapa titik pewarna kuning
11/2 biji bawang besar- hiris
1 inci halia - hiris
4 ulas bwg putih - hiris
2 btg serai - ketuk
3 helai daun pandan
2 cawan air
1 cawan santan / susu cair
Garam, gula
Minyak masak sedikit

- panaskan minyak dan tumis serai, daun pandan dan  bhn2 hiris hingga naik bau.
- masukkan beras, serbuk kunyit, pewarna kuning, garam, gula, air dan susu cair.
- kacau rata dan biar nasi masak macam biasa.


RESEPI SAMBAL IKAN TONGKOL

Bhn2:

6 ketul ikan tongkol - bersihkan dan rebus bersama garam dan asam keping.
5 biji cilipadi - kisar
4 s/b cili mesin
2 biji bwg besar - kisar
3 ulas bwg putih - kisar
2 btg serai - hiris /ketuk
3 kuntum bunga lawang
2 s/b gula melaka / gula biasa
Garam, perasa
Minyak

- panaskan minyak, tumis serai, bunga lawang, cili mesin dan bhn kisar hingga wangi.
- masukkan gula melaka / gula biasa, garam, perasa dan kacau sebati.
- akhir sekali masuk ikan rebus td.
- kacau sebati dan boleh la angkat.....



8 comments:

Qasey Honey said...

aaslm Kak Liza...sedapnye QH tgk nasi kuning dgn ikan tongkol tu...menyelerakan...lapo terus perut ni...hihihi

Ucu Faridah said...

apalah sangat dgn anggur hitam tu kalau nk dibanding kan dgn nasi kuning diraja liza ni...
lagi terancam ke'diet'an ucu..

Amie said...

Nasi kuning ye... sedap ni, tiap2 pagi hubby beli dan hantar sebungkus untuk Amie di sekolah, kadang-kadang lauk ikan tongkol masak sambal, atau ikan tuna, ada telur dan hirisan timun juga, bungkus dengan daun pisang... memang inilah makanan tradisi masyarakat di tempat Amie, dijual di restoran dan kantin, di gerai dsb, dari dulu sampai hari ini...sedap!

hazila said...

Sambal ikan tongkol memang sedap.

~~zana@pb~~ said...

Kat Sabah ni banyak akak nmpk nasi kuning tapi akak tak pernah merasanya. Sesekali nak tukar juga la kaler nasi dlm rmh ni....bosan.

Shahriah Abdullah Novelis said...

Salam wahhhh nasi keramat...... teringin laa pulak nak merasa... :)) sedap!

Nuwairani Ismail said...

1st time nani jumpa nasi kuning ni masa mula2 datang sabah la. mula2 tengok nampak pelik. tapi bila makan, kene dengan sambal ikan yang sedap tu, pergh!

bagiang_ladiez said...

makanan tradisi org sabah. luv sabah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...