Tuesday, April 10, 2012

Pulut Sekaya aka Tok Aji Serban....


Assalamualaikum wbt dan salam manis buat semua kawan2 yg Liza sayangi...Liza dah pernah buat kuih ni dulu..biasanyakuih ni pemes time2 bulan pose jer, tp kat umah Liza ni kalau cik hubby kata nk  mkn, mmg kena buat la...

Tapi heran jugak , nape la nama dia pelik sangat kan, nk kata ada rupa abg aji yg pakai serban, tak de la pulak, sian kat abg aji kan..hihiihii


Kata arwah ma, kuih yg betul2 menjadi mst berlekuk kat atas tu, haaa nmpk tak? ...kalau org2 dulu mmg cerewet kan, diaorg akan pastikan kuih tu betul2 menjadi dr segi rupa dan rasa...tp kita sekarang ni main bantai jer, kdg2 keaslian rupa tu dah hilang....

RESEPI KUIH SEKAYA

Bhn2:
   A
150 gm tpg pulut
200 ml santan
Garam

- rendam beras pulut hingga kembang dan masukkan santan yg telah digaul dgn garam
- kukus hingga pulut masak dan padat2 kan (mcm buat serimuka )..ketepikan

B
Telur - 5 biji
Gula melaka (nise) - 3 kpng
Gula pasir - sedikit
Tpg gandum - 1/2 sudu besar
Daun pandan - 5 helai

- gula melaka dan gula pasir dimasak hingga hancur..tapiskan ke dlam bekas dan sejukkan
- masukkan telur, tpg gandum dan daun pandan
- ramas2kan semua bhn yd dgn tangan hingga telur btl2 kembang..(boleh juga terus guna mixer)
- tapiskan ke atas pulut yg tlh dikukus td
- kukuslah sehingga masak..

12 comments:

ijayuji said...

Salam kak liza! alhamdulillah akak sihat, weken bz ya kak? hihihi.... sibuk jer kita ni tanyer2 org kan kan :D Kita kuih2 tradisional ni mmg lah suke sgt2! dulu2 mmg tak pandang langsung, tapi sejak dah bejauhan ni kan kuih apa jer yg kita tak nak buat? sume nak cuba buat kikiki... tumpang makan kak liza dulu ya sbb ari ni kita bz sikit :D

~~zana@pb~~ said...

Liza, kesian serban tok aji lekok atasnya...hihi..belah mana pulak panggil tok aji serban? Kelantan ke? Kalau belah sana memang popular ni, mcm serimuka kan? ish...bnyk soal pulak.
kira jadi la tu, lulus dah..

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam Liza..
kat spore biasa jgk nama kuih nie serimuka cuma bahagian atas selalu warna hijau!!

zila 4ever said...

salam kak liza
selalu jgk kita beli kuih nie kt warung..mmg sedap kan:) x pernah cuba buat lg..insaallah nnt nk cuba buat sendiri jgk..

Tina Othman said...

nampak sedap, rasanya mcm penah rasa tapi tina tak minat sangat kuih2 lama ni =)

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Liza tok aji serban ni buat kak ros teringat bulan puasa le..Sedapnya.kak ros suka sekaya ni.

tun_telani said...

hahaha.. dh lama x dgr nama tok aji serban tu ;p mmg tun sukaaaaa sgt2 makan nii.. terkenang pulak kampung halaman time bulan puasa. skrg dh jarang2 jumpa nih.

Qasey Honey said...

nmpk sedap kuih tok aji ni...hihihi...xpenah cuba lgi...

Amie said...

oooo... begini rupanya kuih tok aji serban, pernah dengar nama, lama dah mencari macamana rupa dia. Akhirnya jumpa di dapur Liza. Terima kasih Liza sudi kongsi.

ogyep yummy mellow said...

Tok aji kalau pakai serban... kat tengah2 nya memang berlekuk... sebab tu lah kot, namanya gitu... Ogyep teka aje..

Sue @ Nenie said...

Salam Kak Liza..kat kg saya pun panggil tok aji serban...kuih yang pasti akan ada semasa bulan pose...Dulu2 masa kecil2 kat kg mana kenal mcm2 talam sprt sekarang, yang paling pemes nilah, tak pun talam ubi kayu...ohhh sedapnya....

Ryna Osman said...

Asanya...dkat bahan A tu...beras pulut kowt...bkn tepung puluy...:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...