Monday, April 30, 2012

Bahulu Durian dan Bahulu Berinti Kiwi....


Angin bahulu datang lagi.....ihihihi, tp kali ni Liza cuba buat perasa durian dan satu lg Liza letak filling kiwi....dulu Liza dah pernah buat bahulu cermai ni...ok lah jom kita intai resepi pulak yer...

RESEPI BAHULU CERMAI

Bhn2:

4 biji telur
120gm tpg gandum
1/4 s/t baking powder
1/2 s/t esen vanila / esen ros
80 - 90gm gula kastor - panaskan sekejap hingga suam2
1/2 s/t ovalette - optional


Cara cara (yg ni Liza CnP dr Tuntung MyR sbb sama cara dia)


  1. Pukul telur , ovalette dan gula sehingga kembang dan pekat. -bab ni mmg betul2 penting yer kalau tidak bahulu tak akan mnjadi..
  2. Ayak tepung dan baking powder kedalam adunan batter yang telah betul-betul kembang dan pekat. Kacau adunan dengan spatula.
  3. Tips 1. Sebelum bakar bahulu, isikan acuan dengan minyak dan bakar dalam oven selama 10 minit untuk memanaskan acuan dan supaya adunan tidak melekat. Keluarkan acuan yang telah panas dari oven dan buangkan minyak. Acuan sedia untuk digunakan. - yg ni penting utk elak bahulu melekat kat acuan
  4. Tips 2. Sediakan kain yang dibalut pada kayu untuk sapukan minyak ke acuan setiap kali sebelum masukkan adunan ke acuan.
  5. Tips 3. Bakar gula dalam oven sebentar sebelum guna sehingga agak-agak hangat dan terus tuang kedalam telur. Tips ini untuk ketahanan kuih bahulu. Tahan sehingga sebulan tanpa pengawet. Kalau x mahu buat cara ini, kuih bahulu boleh tahan selamat 2 minggu. InsyaAllah.
  6. Tips 4. Untuk meringankan kuih bahulu, bakar tepung dalam oven. Tapi jangan lama-lama. Sekejab je. Dan tepung agak-agak hangat je. Ini sama lah dengan kaedah orang dulu-dulu jemur tepung.
  7. Update : Suhu bakar 220C sehingga bahulu kekuningan. Bahulu naik lebih cantik jika 'off' kan fan kat oven sbb kalo guna fan bahulu akan mengecut sedikit nanti. - suhu oven bergantung pada jenis oven, biasanya 200 C - 250 C

Tips tambahan:
- kalau guna acuan baru, rendam dgn minyak semalaman dan panaskan selama 10 minit, lepas tu buang minyak lebihan ke dlm mangkuk lain.
- acuan yg telah dilengser minyak hendaklah sentiasa dipanaskan sebelum digunakan..maksudnya lepas satu adunan siap, kita keluarkan bahulu tu, sapu minyak kat acuan dan panaskan balik selama 5 minit, pastu keluarkan dan bubuh adunan utk dibakar.
- utk adunan yg masih tak digunakan, kita kena tutup dgn suratkhabar utk elak dr masuk angin.
- kalau nk letak filling, masukkan 1/4 adunan, letak filling dan tutup dgn adunan hingga penuh acuan.
- kalau nk mkn bahulu macam org zaman dulu2, abaikan penggunaan baking powder dan ovalette, bahulu akan jd padat sikit..

11 comments:

Cheq Sue said...

aduh, gomo update teh, smeta tulo tubik 3 n3 doh...nk cuti ko esok ni... he he he

Sari Yusa Ibrahim said...

Salam, bahulu ada filling, tak yah cicah kopi ni..

tun_telani said...

rajinnyer kak liza! dh lama tun x makan baulu. bahulu durian pulak tu.. xpernah lg tun makan.

Rohah said...

salam kak,
rajin sungguh akak membakar bahulu..

Shahriah Abdullah Novelis said...

SAlam Kak... wow! luar biasa ni... rajinnya..... sedang membayangkan rasanya.. dah tentulah enak!

Nieza said...

menarik tgk bahulu berinti ni kak...sedapnya kalau dpt rasa.lama tak mkn bahulu ni:)

dapurCikWan said...

yang perisa durian tu kan kak..kalau tambah/guna isi durian betul tu..comfirm double kesedapannya tu.betul tak kak?..cikwan ni hantu durian..heheh =)

Naz / Nadz COSK said...

Assallamualaikum Liza..

Wah banyaknya tips... Naz dulu pernah sekali jer buat bahulu. Masa tu tak de blog lagi. Pas tu, melekat2.. Frust betul.. Lain kali kalau nk buat bolehlah ikut petua2 dr Liza ni ek.. Tq for sharing..

ijayuji said...

Salam kak liza, kita suh mak kita poskan acuan boulu cermai, memula ingatkan nak suh poskan acuan kuih cara tp tersilap beli hihihi.. nanti boleh buat lama sgt tak makan boulu :D

Ucu Faridah said...

bahulu kosong kalau dicelup dgn kopi panas sedap sangat...
tapi kalau bahulu durian dimakan mcm tu jer lagi meletopppp...
bila la nk merasa bahulu2 mcm ni..

Tina Othman said...

salam kak liza, rajinnya buat bahulu

tgk bahulu, teringat zaman budak2, mak buat bahulu guna sabut kelapa,ala style org dulu2, sedap sangat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...