Friday, April 27, 2012

Nasi Goreng USA....


Assalamualaikum wbt....mak aiiiii, jauhnya...USA gitu...hihihihii..tp kan yg peliknya nape pulak org panggil nama nasi grg ni nasi grg USA kan...heran pulak rasanya, ntah kat mana yg nmpk ke'USA'an tu tak tau la pulak....

Ni menu lunch yg Liza buat utk angah sebelum g sekolah hari tu...at least kenyang la jugak anak dara srg tu...jom la kita tgk yer..

RESEPI NASI GORENG USA

Bhn2:

1 cawan nasi goreng - grg la mcm biasa dulu
1 biji telur mata

Bhn2 sayuran ;

Ayam/ sotong/ udang/ lauk2 lain
Sdkt kobis dan bunga kobis - hiris
1/2 btg carrot - potong kecil
2 btg putik jagung - potong kecil
1 btg sawi/ kailan - potong
2 s/b sos tiram
2 s/b sos cili
2 s/b sos tomato
1 ulas bwg pth - tumbuk/ ketuk
Sdkt tepung jagung - bancuh dgn sdkt air
Garam, gula
Sdkt minyak
Air sdkt

- panaskan minyak dan tumis bwg pth hingga naik bau.
- masukkan ayam/ udang/lauk2 , diikuti dgn sos cili, sos tomato dan sos tiram.
- masukkan juga sayuran td dan sdkt air utk mengempukkan sayur.
- masukkan bancuhan tpg jagung utk pekatkan kuah.
- perasakan dgn garam dan gula dan tutup api.
- sedia dihidang dgn nasi grg dan telur grg.




7 comments:

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

org jepun mai sua plate nk rasa nasik USA ni ngeee...oishii sou

Shahriah Abdullah Novelis said...

SAlam... wahh perut tengah lapo... mata mengantuk.. nak makan ke tido dulu ekk???? nak banyak boleh tak?? hehehee...

umi's cup cake said...

salam kak liza,
feveret umi ni kak..nak sepinggan tadi makan sikit je sebab tunggu nasi goreng usa kak liza

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Kak Ros naik kapal terbang ni nak makan nasi goreng USA.Ada lagi ke???

Yana Shaiful said...

suka nasi goreng USA nii..semua lauk ada..ms study dulu member yana ckp USA tu udang, sotong, ayam.. ntah ye ke x hihii..

Qasey Honey said...

myelerakan tgk nasi goreng usa tu...biase order aje...nk buat lum rajin...

ijayuji said...

Salam kak liza! jauhnyer dia terbang makan nasi goreng usa yer kak :D nmpk sedap nak2 yg ada lauk2 dia tuu :D kita lapo ni kak uuuwaaaaaa...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...