Tuesday, April 3, 2012

Sotong Masak Ala Siam....


Kadang2 Liza tercari2 jugak menu yg sesuai utk masak sotong ni..ye la kan, resepi sotong ni terhad..jadi kena pandai2 lah...

Sotong masak ala siam ni best, kalau nk buat kering pun boleh jugak..tp Liza buat berkuah sbb anak2 tak boleh mkn kalau takde kuah cmni....


RESEPI SOTONG MASAK ALA SIAM

Bhn2:

1/2 kg sotong - bersihkan dan potong kecil
3 batang taufu - potong kecil dan goreng
6 ulas bwg putih - kisar
1 labu bwg besar - kisar
5-6 biji cili padi - kisar
5 s/b cili mesin
3 s/makan sos tomato
3 s/mkn sos cili
3 s/mkn pes tomyam
3 s/mkn kicap pekat manis
Garam dan serbuk perasa
Daun kari
Air secukupnya

- panaskan minyak dan tumis bhn2 kisar hingga naik bau.
- masukkan daun kari, sos tomato, sos cili, pes tomyam dan kicap pekat.
- setelah kuah pekat, masukkan sotong dan sedikit air.
- masukkan taufu, sdkt garam dan perasa secukupnya.
- gaul rata dan tutup api...

5 comments:

ieja amieja said...

alolo..lambat nye akk masukkan resipi ni...t/ari td masak sotong jg tp goreng bercili je + kcg panjang ckit..msk apa pun mmg kena berkuah kan klu x budak2 bising sbb x de kuah

Liza said...

sori la ieja...baru sempat nk masukkan n3...hihihi
kat umah akk ni pun sama, diaorg tau bising jer, kita yg pening kepala dok pikir...huhuhuhu

che mid said...

Masakan ni guna banyak bawang putih tapi 1 biji bawang besar ya.. che mid pulak terbiasa masak guna banyak bawang.. he he..

Tina Othman said...

alahai sedapnya sotong

nouraisha said...

Dappp...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...