Saturday, April 21, 2012

Masak Asam Ikan Mayong / Duri....


Ada tak sape2 yg tak kenal ikan duri / mayong ni...act kan ada org cakap ikan duri ngn mayong ni ikan yg berbeza tp ada jugak org cakap ikan ni sebenarnya ikan yg sama cuma panggilan jer berbeza....ntah la kan, lain ke sama ke , ikan ni tetap menjadi poooojaaaan hatiku.....hihihihi


Ikan ni mmg sedap kalau masak asam cmni, bubuh kuah bnyak2, lepas tu hirup....pergggghhhhh

RESEPI MASAK ASAM IKAN MAYONG / DURI

Bhn2:

6 keping ikan mayong / duri - bersihkan
1 inci kunyit hidup - tumbuk halus
1/2 inci halia - tumbuk halus
4 ulas bwg merah - tumbuk halus
1/2 inci lengkuas - tumbuk halus
2 s/b cili mesin
2 - 3 keping asam keping
Daun kesum - letak bnyak2 pun tak pe, lg sedap...
Garam, serbuk perasa
Air secukupnya - utk kuah

- masukkan semua kecuali daun kesum ke dlm periuk dan masak hingga didih.
- masukkan daun kesum dan masak hingga ikan masak.
- dah siap dah, sedapnya mkn ngn nasi panas2.....



5 comments:

Amie said...

Assalamualaikum Liza,
Kalau tak silap Amie, ikan mayong ni orang kampung kami panggil ikan baguk. Masa kecik2 dulu, memang ikan ini terkenal dibuat lauk masa kenduri, sama ada digoreng, masak kicap, kari dan sebagainya.
Amie paling suka telurnya....kalau masak asam begini tentu kalau ada telurnya, cantik bulat-bulat aje kan..

dZana said...

Aslmkum .. akk tak pandai mkn ikan mayong.. tpi kdgkala masak kan jugak utk en hb..

Liza said...

wslam amie...betul tu, kalau ada telur dia lg sedap...

Liza said...

wslm kak zana...liza mmg dah biasa mkn ikan ni dr kecik lg, arwah ma mmg selalu buat...

ogyep yummy mellow said...

oooooo... ikan mayoong tu ikan duri ya... sedapnya masak asam..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...