Sunday, April 15, 2012

Char Kuetiaw....


Assalamualaikm dan salam sayang semua.....ni menu dinner kitaorg mlm td...cm biasa Liza tak letak kerang sbb anak2 tak suka...ni request dr abang, dah lama tak makan katanya....uminya ikut ajer, yer la hari ni dia dh nk balik hostel....kang teringat2 pulak, kan...

Liza dah pernah buat char kuetiaw ni kat SINI...kicap campur mmg Liza selalu buat bnyk dan simpan dlm fridge..bila2 jer nk buat char kuetiaw senang kan....ok lah moh kita intai resepi yer....


RESEPI CHAR KUETIAW

Bhn2:

Cili mesin - digoreng dgn api perlahan hingga naik minyak
4 ulas bwg pth - tumbuk
3 senduk kicap campur *
4 senduk air
Kuetiaw - 1kg
Udang
Kerang - Liza xletak
Daun kucai
Tauge
Telur 2 biji - kalau nak letak lebih pun blh


Cara2 :

- panaskan sedkit minyak, tumis bwg pth , bila garing sikit masukkan cili mesin grg tadi.
- masukkan udang / kerang, biar hingga udang masak.
- masukkan pula kicap campuran, air dan kuetiaw.
- biar hingga kering sdkt, masukkan kucai dan tauge.
- pecahkan telur di tgh2 kuali, kacau membulat dan terus tutup api.
- sedia dihidang, enak dimakan panas2...

BHN2 KICAP CAMPUR MAS


1 cawan kicap pekat
1 cawan kicap cair
1 cawan sos ikan
1 cawan sos tiram
1/2 cawan gula
1/2 cawan garam
1/2 cawan ajinamoto

BHN2 KICAP CAMPUR 2Bhn2

Kicap manis
Kicap masin
Sos ikan
Sos tiram
Gula, perasa
Air
- semua bhn diatas Liza agak2 sama banyak, garam xyah letak sbb sos ikan dgn sos tiram dah masin...perasa pun dlm 1s/t.
- masak semua bhn di atas hingga gula hancur.
- sejukkan dan simpan kat tmpat sejuk beku utk tahan lebih lama.

Cara membuatnya :
  • Masukkan semua bhn2 yang telah disukat tadi kedalam periuk. Sebatikan dulu kemudian baru dikacau atas api perlahan hingga sebati tanpa henti yerk untuk mengelakkan kicap tu hangit, bila dah tak dengar bunyi gula tu masa mengacau, boleh tutup api dan biarkan kicap tu sejuk baru boleh masukkan kicap campur tu dalam bekas dan disimpan didalam peti.
  • Kicap campur ni sesuai digunakan untuk menggoreng mee, bihun, kuetiaw, mee hailam, sedapp juga dibuat ayam masak kicap.....





11 comments:

Nuwairani Ismail said...

assalam kak liza...patutla char kuetiaw ni sedap...ada mcm2 jenis sos @ kicap...

Khairul Hakimin B. Muhammad said...

kena guna kicap bebanyak eh.. huhu
kena try nih ;)

makaseh kak!

Amie said...

Assalamualaikum Liza,
dah guna macam2 sos campur, memang tak yah bubuh garam lagi...dah cukup rasa.

tun_telani said...

wah.. terliur tgk kuew tiwa nih.. dh lama jugak tun x makan.

Wani said...

SALAm kak liza.. char kuey tiaw resepi ni dah lama tol wani cari ...tapi x terjumpa yang sedap .. tengok ke resepi ni cam sedap jugak...hihi ..boleh la nak cuba2.. nak bertukar selera jugak nak goreng kuey tiaw ni ... tapi susah kalau ada orang x makan telur .. kita suka pulak ...adoi2

Melly Octaviana said...

kak Liza..lapar lah malam malam lihat makanan fav melly, esok pagi bangun mau makan chae kuetiaw dekat market..hehe

Asmara said...

sedap nih! lama x mkn

Mamasya said...

Salam Liza.char kuetiaw sedapnya...akak mmg suka kuetiaw...

quinnie said...

sedapnya liza..ada kicap campur ni memang senang keje kan...tumis2 letak kicap dah siap...hahahha...sedapnya..:)

a'in fajar said...

salam liza..wah fv ain nie..tetibe lapo

Kasih Salina said...

salam kenal..char kuew tiaw memang best..taugeh lebih n telur lebih lg best..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...