Wednesday, July 31, 2013

Sup Tulang Pedas Masam...


Hari tu mmg dah plan nk masak sup tulang ni, lepas tu cari punya cari rupanya serbuk rempah sup dah habis..so Liza try buat guna rempah kurma ala2 sup mamak..alhamdulillah tetap sedap...


RESEPI SUP TULANG PEDAS MASAM

Bhn2:
  • 1 kilo tulang lembu (DJ campurkan sekali dengan beberapa ketulan daging biasa)
  • 1 sudu makan perencah sup + sedikit air dan bancuhkan (tak letak pun ok) - Liza guna 1s/b rempah kurma
  • 1 peket sup bunjut atau rempah 4 sekawan
  • cili padi secukupnya (diketuk)
  • 2 btg serai ( ketuk) - Liza tambah
  • 2 biji bawang merah (ditumbuk)
  • 1 ulas bawang putih (ditumbuk)
  • 1/2 inci halia (ditumbuk)
  • 1/2 sudu makan lada hitam (ditumbuk)
  • 1/2 cawan jus limau nipis (lebih masam lagi bagus)
  • garam dan gula secukupnya
  • 1 labu bawang besar (dimayang)
  • bawang goreng
  • daun sup/daun bawang
  • ubi kentang, tomato dan karot untuk campuran
  • air secukupnya

Cara-cara
Masukkan tulang bersama air dan sedikit garam di dalam periuk. Jerangkan dengan api sederhana. Masak tulang untuk beberapa ketika sehingga lemak-lemak dan minyaknya keluar. Kemudian dengan menggunakan senduk atau sudu, buangkan atau cedok keluar minyak-minyak tadi hingga habis.
Tumis bahan-bahan tumbuk dan rempah hingga wangi. Masukkan perencah sup(jika suka). Tumis lagi hingga pecah minyak. Kemudian angkat dan masukkan ke dalam periuk berisi tulang tadi. (Masukkan sup bunjut jika tak menggunakan rempah 4 sekawan).
Masak hingga hampir empuk. Sentiasa tambahkan air panas jika sudah berkurangan.
Masukkan ubi kentang, karot dan bahan-bahan selebihnya.
Setelah masak dan empuk, tutupkan api.
Hidangkan sup ke dalam mangkuk dan hiaskan dengan daun sup, daun bawang dan bawang goreng.
 





4 comments:

JaSSNaNi said...

saya suka buat sup tulang juga.. tapi blom penah wat yg masam.. nanti nak cuba wat juga lah.. :) kat umah takde stok tulang.. cuma daging je.. buleh la kan.. :D

rahel said...

Waw...terangkat

ainnoraini said...

Sedap tuu..
Smlm buka puasa buat sup ayam...

Gee® said...

nyum2x... terlior ai!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...