Tuesday, July 9, 2013

Mini Bingka Ubi Kayu Gula Merah...


Baki ubi kayu parut hari tu ada sikit lagi, terfikir2 jugak nk buat apa..pastu teringat kat mini bingka Pak Nil, jam2 tu jugak keluarkan ubi kayu parut dr freezer.. bila sukat ubi kayu parut tu ada lebih kurang 21/2 cawan lagi, ok lah ni, kira cukuplah utk kami...kalau buat kecik2 mesti nmpak bnyak kan...hihihi

Dulu selalu makan bingka ubi kayu yg arwah ma buat, tp masa tu tak teringin langsung nk belajar, ingat2 lupa je mcm mana dia buat..sekarang bila nk buat sendiri baru terkial2, padan muka...



Jom kita tgk resepi Liza ye..

RESEPI MINI BINGKA UBI KAYU GULA MERAH

Bhn2:

21/2 cawan ubi kayu parut
1 cawan santan pekat
1 cawan air *
2 keping nise / gula Melaka *
3 s/b gula *
- masak bhn bertanda * hingga gula larut..
- campur ubi parut dgn air gula dan tambah santan sedikit sedikit sambil dikacau ..
- bila dah dapat tekstur mcm cucur, maknanya dah ok la tu..
- sapu bekas muffin / loyang dgn marjerin dan bubuh adunan td..
- bakar 170C selama 25 minit atau sehingga masak..


3 comments:

Cida de' Nuanza said...

kite suka sgt bingka ubi kayu ni, tp sejak kena serang gastrik, takut lak nk mkn benda2 berangin

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam.Sedapnya bingka ubi...lama dah tak makan.Ubi xderrr... :D

Wani said...

salam kak liza dalam freezer ni ada lagi ubi parut berbaki..esok dah pose dah.. nanti nak kena buat jugak lah ..selamat berpuasa buat kak liza n family

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...