Thursday, February 2, 2012

Inti Kacang Merah Bonda...

Dulu2 kan Liza selalu tolong arwah ma buat inti kacang ni, sbb dia jual roti atau pau grg...tp biase la, org dulu2 kan masak main campak2 jer, takde sukatan yg tepat...so Liza pun mmg tak pandai nk tulis sukatan ni, main agak2 jer....

Sukatan gula ni kita blh adjust ikut manis yg kita nak yer...Liza share resepi kat sini yer...


Kacang ni kan Liza guna dlm 250 gm jer, tp dapat agak bnyak jugak la utk kami....blh guna berulang2...

RESEPI INTI KACANG MERAH BONDA

Bhn2:

250 gm kacang merah - rendam semalaman dan rebus hingga empuk
1 cawan gula pasir
1/2 keping nise / gula merah
1 helai daun pandan
2 s/b tpg jagung + sdkt air - bancuh
Secubit garam
Sdkt minyak

- mesin halus kacang merah td bersama sdkt air.
- panaskan minyak dan masukkan kacang yg dimesin.
- masukkan gula pasir, nise, garam dan daun pandan
- masak hingga agak pekat dan masukkan bancuhan tpg jagung.
- masak lagi hingga betul2 kering dgn api perlahan.
- bila dah terasa berat, maknanya inti kacang dah siap...

# masa masak inti ni kan, dia akan meletup2, so, berhati hati lah dijalanraya....ekeekekekke #


7 comments:

nOOrsha said...

waah kalau ada inti kacang merah teringat pulak dorayyaki..hihi..best2 :)

tun_telani said...

Oooo.. kene goreng jugak ye.. tun suka makan pau inti kacang merah ^^ ada kacang yg dh rebus dlm freezer, nnti nk try buat camni =)

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Salam Liza anta rumah akak sedikit akak nak buat kuih pau...

norlieharumaini said...

buat inti ni mesti ada projek terbaru esok...jangan lupa jempaut makan ye..

Cheq Sue said...

alamak... bila tengok ni baru teringat kita nye inti kacang aritu ada lagi dalam icebox... nak kena tgk ni boleh guna lagi ke tak... huuuuuuuu

Chik Mimi said...

berhati2 dijalan raya ye kak kena pakai topi keledar heheheh saya suka inti kacang merah selalu beli je kat bakery,tapikan kak pau goreng memang sedapkan susah dah nak jumpe sekarang ni kena buat sendiri la nampaknya

Mama Cahaya Mataku said...

inti kacang merah ni boleh digunakan untuk roti juga kan???

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...