Saturday, February 25, 2012

Lontong aka Kuah Lodeh....


Kalau lontong ni kan, Liza memang sukaaaaaaa sangat...tp cik hubby mmg tak sukaaaaa sgt...habis tu camner...susah kan...tiap kali nk mkn, terpaksa la makan kat kedai..kalau tak pun, Liza kena buat ms cik hubby tak de la, baru sedap nk melantak....hehehehehe

Liza memang jarang buat lontong ni atas sebab2 kat atas tu la...sian kan..tp bila dah buat, melantak tak hengat dunia dah....sedaaapppp, rugi la sape yg tak makan kan,kan....

RESEPI LONTONG aka KUAH LODEH

Bhn2:

300gm udang hidup, buang kulitnya
2 biji lada merah- hiris nipis
2 ulas bawang putih- tumbuk
5 ulas bawang merah- tumbuk
1 inci kunyit hidup - tumbuk
segenggam udang kering - ditumbuk
2 batang serai, dititik
4 cawan pati santan
Garam dan gula
3 btg kacang pjg - diptong pendek
3 keping tauhu - goreng
4 keping tempe - potong kecik
2 keping fucuk dan suhun

Masak bahan tumbuk dan serai bersama santan di atas api sederhana. Masukkan garam dan gula secukupnya. Apabila mendidih, masukkan kacang panjang, tauhu basah dan tempe. Selepas 10 minit, masukkan fucuk, suhun dan cili merah hiris. Apabila semua bahan lembut, masukkan santan pekat. Kacau hingga ia mendidih sebelum diangkat.






8 comments:

Kak Sam said...

Bestnya. dah lama tak buat

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Liza..lapar lak singgah mlm2 nampak kuah lodeh ngan nasi impit nie:D

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Dah malam baru sempat nak jengah dapur Liza..pasti dah licinkan. Akak lama tak buaat lontong ni...kesukaan akak

rahel said...

Best sangat kuah lodeh tu makan ngan nasi impit...emm..tak tahan..

Melly Octaviana said...

Pagi Kak Liza.. Melly suka makan lontong kuah apa aja.. mau kak..disini ngga ada yang jual,kalo mau makan mesti buat sendiri..hiiks

HALAMANKU said...

sedapnyer...rajinyer wat.. ermapun suker lontong..sseeedddaappp..

Acik Erna said...

assalam liza..acik pun suka lontong..dalam rumah acik x de masalah semua suka lontong..yang jadi masalahnya acik x pernah buat..nak makan beli je..

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

lama x mkn
org johor suka makan kan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...