Wednesday, February 1, 2012

Kek Gula Hangus / Kek Karamel 2....

Hari tu bila org sibuk dok tayang kek karamel ni, Liza pun terpanggil la utk mencoba kek ni...sebenarnya dah pernah buat kek karamel ni guna resepi lain, dan kali ni nk try resepi Kak Anim pulak...mmg not bad, mula2 tu risau jugak takut tak menjadi sarang dia, tp lepas masak dan dipotong, hasilnya mmg memuaskan pihak juri kat umah ni....hihihihihii

So, Liza nak ucapkan terima kasih pada Kak Anim atas resepi yg best dan menjadi ni....izinkan Liza share kat sini yer kak...

RESEPI KEK GULA HANGUS 2

Bhn2:

1 gelas gula
1 gelas air

*1 gelas gula di jadikan gula hangus dan masukkan 1 gelas air...Hati2 dengan gula yang panas waktu masukkan air



3/4 tin susu pekat-boleh kurangkan ke 1/2 tin
1 gelas tepung
5 biji telur
4 sudu makan margerin
2 sk soda bikarbonat



Cara

Alas acuan dengan kertas
Lenser acuan dengan margerin-ketepikan
Pukul margerin dengan telur hingga sebati
Masukkan susu dan masukkan gula hangus tadi
Akhir sekali masukkan tepung dan soda bikarbonat
Kacau sebati.
Bakar pada suhu 170 selama lebih kurang 1 jam


Bila dipotong melintang, ni lah hasilnya...resepi yg senang dan hasil yg memuaskan sbb lepas adun kek ni terus blh dibakar...tak yah nk tunggu lama2...







17 comments:

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Liza...mmg sedap kek gula hangus ni.Aritu masak gak tuk buat jajan melawat anak...mai sepotong :D

chikadakbiru said...

salam ..kek yang tak jemu di makan.... sedap..

ieja amieja said...

sy pun salalu buat ni dulu..ank2 mmg suka..kek span katanyer sbb mcm span ..

Zaliedana said...

Kak liza,wah cantik jer sarang tebuan akak tuh,mmg mnjadi kak..

Ucu Faridah said...

liza...
dah terasa keenakan kek yang melintang tu...
ucu pun dah lama tak buat kek gula hangus ni...kekadang orang panggil kek sarang semut jugak kan...

nOOrsha said...

memang sedap kek gula hangus kak anim ni kan...syok je makan..x sedar dah berkeping2 ditelan..hehehe..cantik sarangnye tu :)

maceh eh liza atas ucapan tahniah tu.. teruskan berblog, mana tau esok lusa giliran liza pulak.. :)

~~zAnAfAhMi~~ said...

amboiii...mentang2 sarangnya cantik, ambik gmbr siap fokus kt lubang tu.
kek ni tak jemu makan kan? MIL kt kampung suka sgt....

mala said...

elok ja sarang dia .. :-)

Liza said...

wslam atie...liza pun suka kek ni...sedappp tp dah abis la atie....hihiihhii

Liza said...

wslam cb...betul tu, kek evergreen...

Liza said...

anak2 liza pun suka kek ni, mgkn rasa karamel yg sedap tu kot...

Liza said...

hahaha ct, jgn xtau masa kek ni tgh bakar, punya lah akak risau tkt xberlubang...bila masak, elok jer lubang dia tu...

Liza said...

ucu...macam2 panggilan yg liza dgr, sarang tebuan, kek karamel, kek gula hangus...ape2 pun benda yg sama jer...

Liza said...

alaaa sha...liza ni mak budak baru belajar, masih bnyak yg perlu liza belajar..

Liza said...

kak zana...tu la pasal, nk jugak tunjuk lubang tu kan,, ye la utk mmbuktikan kek ni menjadi...hihihiih

Liza said...

mala...nnt cubalah buat..insyaallah jadi cantik jugak...

nuwairani ismail said...

sonangnye resepi ni...leh try ni...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...