Tuesday, February 28, 2012

Sambal Goreng Bilis dan Kentang....


Ni la lauk pembuka selera, kalau dapat mkn ngn nasi panas2 ni mmg meletoppp...Biasanya Liza akan buat lauk ni utk sahur, ye la baru la laju sikit mkn , ye idak....semua org tau buat sambal kering ni kan, tp tak pe la...utk rujukan anak2, Liza letak jugak kat sini...jgn mare noooo...

RESEPI SAMBAL GORENG BILIS DAN KENTANG

Bhn2:

150gm ikan bilis - digoreng garing
2 biji ubi kentang - dipotong baji dan grg
3 s/m cili mesin
3 ulas bwg merah - tumbuk
2 ulas bwg pth - tumbuk
Garam dan serbuk perasa
Mnyak

- panaskan minyak dan tumis bhn2 tumbuk dan cili mesin hungga naik bau.
- masukkan garam dan serbuk perasa.
- masukkan pula ikan bilis dan ubi kentang grg td dan kacau
- siap dihidang..


                                     Liza makan dgn sup kepala ikan merah...mmg bessttttt....



11 comments:

Qhaifa Nur said...

salam...

kalau nur mesti kutip kentang...
sedapnya...

HALAMANKU said...

Salam kak Liza sedapnyer.. suker sambal goreng walau aperpun versinyer sedap.. mkn ngan nasi panas2. Sup Kepala Ikan Merah feberet SK.. erma tau menu ni bab kenal ngan SK.. sedapnyer kak dua2 sedap.. hu hu hu buat laparlah he he he

IZA AKMA said...

memang malatops kak Liza lauk nih...feberet
kalau pekena ngan nasi panas..mesti makan tak hengat..

Sue @ Nenie said...

Salam Kak Liza..Lamna betul saya tak wat sambal ni..Dulu pernah buat, tapi saya tambah kacang tanah sekali

Ucu Faridah said...

tak marah pon...nak lagi ada....

rahel said...

Liza..
kalau ada sambal mcm ni..suka sangat mkn ngan nasi sejuk..sedap..

tun_telani said...

kak liza.. mmg sedap sambal kering ni.. sesuai betul mkn masa sahur. kalau time x puasa tu risau jugak nk buat ni, sbb kompom x sedar diri mkn byk. haha

dZana said...

lama tak msak2 camni.. sedap nya..

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Ala Liza...ni buat akak teringin pula....esok kena cari kentang la

anis said...

assalamualaikum liza.
sama plk lauk kita hari ni cuma akk tambah tempe n kacang tanah goreng je. hehehe...

Melly said...

Malam Kak Liza.. sedap nih lauk macam ini, bisa bisa tambah tambah terus nasi nya kalo lauknya macam ini..slurrp

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...