Sunday, February 17, 2013

Sos Yong Tau Foo Pedas n Manis....



Assalamualaikum wbt dan salam berhujung minggu...dah bekpes ke? biasanya kalau hujung minggu cmni, ramai yg breaklunch kan,senang....hihihii..tp zaman tu dah berlalu buat Liza yg ada anak2 besar ni..kalau dulu mungkin ya...hihihii

Hari ni Liza nk share resepi sos ytf yg mmg jd peberet family Liza...dh berulang kali buat sos ni, mmg tak menghampakan...bg kitaorg rasa sos ni mmg mcm yg org jual kat pasar mlm tu...tu selera kami la, tak tau la pulak bg org lain kan, so, pada sesape yg suka sgt mkn ytf ni, jom la kita jenguk resepi ye, mana tau nnt terbuka hati nk buat sendiri pulak kan....

RESEPI SOS MANIS YTF (HITAM)

Bhn2:

200gm taucu - siap kisar ( tumbuk)
1 cawan air
1/2 cawan kicap pekat
1 s/b minyak masak
1/2 s/b tpg jagung - bancuh dgn sdkt air
Gula secukup rasa

- pansakn minyak, masukkan taucu dan tumis sekejap.
- masukkan air, kacau dan biar mendidih.
- masukkan pula kicap dan gula secukup rasa..
- akhir sekali pekatkan dgn bancuhan tpg jagung dan kacau sebati..

RESEPI SOS PEDAS YTF ( MERAH)

Bhn2:

20 biji cili merah - kisar
1 cawan air
2s/b bijan ( optional)
2 s/b kcg tanah - tumbuk ( optional)
1 sb tpg jagung - bancuh dgn sedkit air
Cuka
Garam dan gula

- masukkan air dlm periuk dan  biar mendidih
- masukkan cili dan biar hingga cili masak.
- masukkan sdkt cuka, garam n gula secukup rasa.
- akhir sekali masukkan bancuhan tpg jagung utk pekatkan kuah.
- sebelum hidang, tabur bijan dan kcg tanah tumbuk td...

# Liza suka campurkan terus dua2 sos baru Liza tuang dlm bhn2 ytf...#

1 comment:

Nini Haswani said...

untuk brapa org mkn ni kak?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...