Monday, February 18, 2013

Nasi Goreng Sambal Belacan...




Assalamualaikum wbt dan salam bersua kembali...hari ni dah back to normal, anak2 pun dah mula sekolah, aktiviti mak2 pun berjalan mcm biasa...terkejar2 ke sana sini...

Nasi goreng sambal belacan ni Liza buat utk habiskan sambal belacan yg buat hari tu...pastu tambah lg cili merah kat dlm tu, tu yg kaler dia merah menyala...sebenarnya buat nasi grg tak susah pun kan, campak je apa yg ada kat dapur tu, janji basic dia bwg kena ada...

Bhn2 utk buat nasi ni Liza main campak je ye, jadi kena pandai lah agak2 nk letak bnyak mana..jom kita tgk..

RESEPI NASI GORENG SAMBAL BELACAN

Bhn2:

Nasi sejuk secukupnya
Sambal belacan
Cili merah / cili api ( tumbuk) - optional
Bwg merah - tumbuk
Bwg pth - tumbuk
Kangkung / sayuran lain - potog kecil
Ikan bilis grg - optional
Isi ayam/ lauk2 lain
Minyak
Garam, perasa
1 biji telur

- panaskan minyak, tumis bhn2 tumbuk hingga wangi.
- masukkan smbal belacan, isi ayam, garam dan perasa, masak hingga ayam empuk..
- masukkan telur, kacau sedikit dan masukkan nasi dan kangkung.
- gaul hingga semua bhn sebati dan bolehlah angkat dan tabur ikan bilis grg..
- taraaa...dh siap, senang kan..

RESEPI SAMBAL BELACAN

Bhn2:

10 biji cili merah
1/2 cawan cili padi
1/4 cawan gula
1/4 cawan garam
1/4 ketul belacan
1 biji tomato
6 ulas bwg merah

2 ulas bwg pth
7 biji limau kasturi - ambil jus
sedikit air


Caranya :

Bakar belacan, bwg merah dan bwg pth..

Blend semua bhn hingga lumat.
Rasalah, kalau tak cukup masam tambah lg jus limau..

3 comments:

Ucu Faridah said...

as salam liza...winduwwww nye kt liza, sihat ye mak2 yg back to normal..hihihihi..

mkn nasik goreng yg berbelacan mmg sedapp nak2 ada sate...
tapi hati2 jgn bubuh belacan byk sgt, silap haribulan ompong hidung...hahahaha..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam Liza..kat umah atie pon masak nasi goreng gak..kenyang sampai tghari nih!(^_^)

Qhaifa Nur said...

asal ada nasi lebih, nasi goreng bekal anak-anak ke sekolah..tapi kena pelbagaikan takut jemu..satu lagi sayang kat nasi juga..

sedapnya nasi goreng belacan ni....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...