Monday, February 4, 2013

Ambon aka Apam Kelate...


RESEPI AMBON

Bhn2:
1 cawan telur
1 cawan gula
1 cawan tepung gandum
1s/t esen vanila/ esen ros - utk hilangkan bau telur

- panaskan dulu kukusan.
- pukul telur dan gula hingga betul2 kembang, sampai warna putih yer..pastu masukkan esen.
- perlahankan speed dan masukkan tepung, gaul sebati.
- bahagi adunan kpd 2 bhgn, 1 bhgn warna merah dan 1 bhgn warna asal.
- masukkan ke dlm loyang secara selang seli warna.
- kukus hingga masak lebih kurang 20-25 minit.
- sejukkan dan bolehlah dipotong...

Liza dah pernah buat ambon ni kat SINI, sudi2 lah jenguk ye..

7 comments:

faa.rosli said...

senang je resepi dia..faa copy ya..nampak sedap..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

resepi ni lebih kurang mcm apam dewa juga kan... apam org dulu2 hanya guna telur je sebagai bahan penaik..

Sue @ Nenie said...

Salam Kak Liza..saya sampai sekarang fail buat apam ni...mesti bantal....Ha ha ha ha ha..Klu gian sgt nak makan kenaaaa gak curi2 buh baking powder....

Asyifa Mustaffa said...

Arwah abah sy suka ni...dia x pnggil apam...dia pnggil kek je kak...klau mak sy buat..plain gitu jer...x letak kaler...tp rasa dia....mmg sedap....!

cheq da said...

teringat arwah nenek yang buat berniaga apam ni sedikit masa dulu..

umi's cup cake said...

Rajinnya kak liza..umi belum pernah buat apam kelate ni...

MAIZATUL ASYIQIN said...

secawan telo 2 bape biji ek telonye ?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...