Thursday, September 20, 2012

Popia Goreng...


Assalamualaikum wbt dan salam 4 Zulkaedah 1433H....pekabar ye, diharapkan kita semua sentiasa di bawah lindungan Yang Maha Esa....dan pada yg berpuasa sunat khamis ari ni, Liza ucapkan selamat berpuasa dan selamat berbuka....semoga semua amalan kita diterima olehNya...Aamiin

Sebenarnya dah bnyk kali Liza buat popia ni, bknnya apa, senang sbb Liza akan buat bnyak2 dan simpan bekukan...bila2 je nk mkn, terus grg dan boleh jugak buat  sira pedas macam kat SINI dan SINI...inti pun macam2 kita boleh letak ikut selera...

Pada sesape yg baru nk belajar buat popia goreng ni, bolehla tgk inti yg biasa Liza buat kat bawah ni ye...nnt bila2 dah mahir, suka hati la nk letak apa pun...

RESEPI POPIA GORENG

Bhn2:
  • kulit popia secukupnya
  • UNTUK INTI
  • 1 batang carrot - dihiris halus
  • 1 biji sengkuang kecil - hana gune lobak putih
  • 1 mangkuk kubis yang dihiris halus
  • taugeh - jika suka (hana x ltk)
  • 1 biji bawang besar - potong dadu
  •  2 ulas bawang putih - tumbuk ( Liza tambah)
  • 1-2 sudu makan udang kering - rendam,toskan n blend -kali ni Liza guna isi udang
  • 1 sudu mkn sos tiram
  • garam
  •  perisa @ gula



  •  - tumis bawang besar dan bawang putih tumbuk hingga wangi, masukkan sos tiram. tumis hingga naik bau. masukkan udang kering/ udang. kacau rata. masukkan sengkuang, carrot, kubis dan taugeh jika suka. perasakan dengan garam dan juga perisa@gula. tutup api dan sejukkan. Isi ke dalam kulit popia tadi dan goreng hingga kekuningan.

     

    1 comment:

    adda syuhada said...

    kalau bekukan byk2 pun ok gk..sapa yg dtg umah mengejut..goreng jer terus..ada gk la makanan yg nk di hidang..

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...