Tuesday, September 11, 2012

Pegedel / Begedel ....

 
Resepi ni Liza dapat dr bibik sebelah rumah dulu...mmg suka sgt dgn pegedel ni, kdg2 Liza mkn cmtu jer...tp hari tu Liza gandingkan dgn mee soto tulang johor...mmg terangkat bebb....hihihii
 
 

 
 
RESEPI PEGEDEL /BERGEDEL
 
Bhn2:
 
5 biji ubi kentang
1 keping dada ayam / daging- potong kecil dan rebus
Setangkai daun sup - hiris
1 ulas bawang putih - ditumbuk lumat.
Bawang goreng
Sdkt serbuk lada hitam / lada sulah
Garam
2 biji telur - pukul sikit
Minyak
 
- ubi kentang digaul dgn sdkt garam dan rebus  / goreng hingga empuk dan lembut.
- masukkan ke dlm bekas dan kenyek hingga hancur.
- masukkan pula isi ayam / daging rebus, daun sup, bawang pth tumbuk, bwg grg dan serbuk lada hitam.
- gaulkan semua dan kepal2kan, sementara tu panaskan minyak.
- celup ubi kentang kepal td ke dlm telur dan grg hingga berwarna keemasan.
- dah pun siap utk dimakan....
 
 
 

12 comments:

JaSSNaNi said...

memang sedap kalau makan begedil ni saja.. cicah sos.. kalau anak2 mmg prefer makan cicah sos je.. kalau rajin wat soto bley gandingkan skali.. cm liza wat tu.. nyum nyum.. sedap.. taugeh soto tu mmg nampak segar..

Liza said...

mmg betul tu Jass...Liza pun mmg selalu buat lebih, sedap kalau mkn cmtu je...hiihi

ijayuji said...

Salam kak liza cayang, sdap sdap sdap! suke bergedil, ratah2 jer pun sedap kan kak :D tak yah soto2 sekali hadap kompem abis sekelip mata hihihi..

mala said...

tengok begedel ni ingat masa di brunei dulu. ada orang meniaga begedel ni di pasar ramadhan. semua jenis ada ayam/daging/udang.

izahdaut said...

assalamualaikum kak lizaaa.. selamat hari raya walau dah hujung2 syawal dah ni. maaf zahir n batin :-)

feberet nya begedel lawan ngan soto. waduhhh best nyerrr :-).menawan betul begedel kak liza ni.. ngigau la saya malm ni nak makan begedel. hehehe

rahel said...

Salam,kalau ada begedil memang laju je meternya...hehehe...sedap tu...kalau mkn ngan soto lagi la sedap kan...

~~zana@pb~~ said...

Begedel akak dagingnya tak rebus dulu, hilang manis nanti. Kita org kalau mkn soto, taksah takde begedil.

Liza, insyaallah akak akan tolong tunjuk tempat menarik di KK tapi tang pulau manukan je akak belum jejak. Tu area KK, boleh balik hari. Senang, liza ada fb akak tak? pm kat situ je bila nak datangnya.

MamaEma said...

selalu nampak kat kedai bila pergi cari makanan tengahari...tapi tak pernah beli pun...

Naz / Nadz COSK said...

Mmg terbaik lah Liza.. Naz pun suka sgt dgn begedel tau. Dari kecik lagi dah makan begedil ni sbb mak mmg rajin buat. Mcm liza gak, mak naz buat dan kami makan cam tu jer.. Kadang2 baru buat dan buat sup sekali dan makan mee soto..tapi naz selalu guna daging cincang...

Mamasya said...

Aslmkum Liza. pegedil makan dgn soto mmg sedap sgt....anak2 akk pula suka mkn gitu je....

Azie said...

Hmm saya mmg suka makan begedil ni. Nmpk sedap sekali

Nurazura Pinky said...

sya suke mkn begedal ni tpi nk tnye cikit..blh x kalau daun bwang ditukar dngn daun sup dn daging atau ayam digaul mentah...blh ke tolong jwab ye..tima asih...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...