Monday, September 24, 2012

Kuih Serimuka Pandan...


Kuih serimuka pandan peberet anak2...dah selalu buat guna resepi ni, Liza dpt dr majalah Perempuan Okt 2004....mak oooiii lamanya resepi...ihiihi

Resepi ni mmg kompem menjadi dan yg pasti SEDAP bebb....hiihii, jom la kita tgk resepi ye, pada sesape yg nk mencuba tu, silakanlah, kompem tak nyesal punya...

RESEPI SERIMUKA PANDAN

Bhn2 A:( bawah)

150 gm beras pulut - rendam 3-4 j
200 ml santan cair
Garam secukup rasa
1 helai daun pandan

- kukus pulut dgn santan cair, garam dan daun pandan.
- bila pulut dah masak, tekan biar pulut td padat, ketepikan..

Bhn2 B:(atas)

1 cawan pati santan
2 biji telur
5 s/b gula pasir
25gm tpg gandum
1 s/b tpg jagung
Sdkt pewarna hijau
Sdkt air perahan daun pandan - Liza guna 3 helai daun pandan + blend dgn pati santan  + telur dan tapis
Sdkt garam

- bancuh tpg jagung, tpg gandum, garam, gula dgn bancuhan santan bersama telur td.
- masukkan sdkt pewarna hijau dan gaul sebati.
- masak atas api perlahan hingga naik wap.
- tuangkan adunan td di atas pulut yg telah ditekan mampat.
- kukus selama 30 minit atau sehingga masak.
- sejukkan sebelum dipotong....



12 comments:

ijayuji said...

Salam kak! ol time fav!!!! suke dgn serimuka tak pernah jemu nk makan kuih ni :D tapi since kuih kukus2 ni kita alah sikit dgn telor sbb ada bau2 ayam ehehe... biasanya utk telo kita skip, nanti leh cuba resepi kat sini pulak cuma telor kita tak masukkan :D

Mamasya said...

Aslmkum Liza. kebetulan entry kita sama kali ni kuih serimuka..

Sari Yusa Ibrahim said...

kita datang mengintai kuih seri muka yang berseri2.. amboiiiii...

Tina Othman said...

sedapnya

tapi kat umah tak boleh buat, sebab nanti tina sorang je yg makan

Marsita yahya said...

emm...all time favorite macam Ijayuji gak...lemak berkrim gitu...
http://my-mintroom.blogspot.com/

adda syuhada said...

sedapnya...nanti nk cuba wat la..nampak mcm senang...

Chik Mimi said...

suka dengan srimuka ,dah lama tak mengukus

JaSSNaNi said...

sedapnya liza...
kuih ni salah satu feveret nani tau.. nyum nyum.. suka kuih ni sejak kecil lagi.. sampai dah besar buntal ni...

Norzie hany said...

Selalu beli kuih seri muka ni buat sarapan pagi....mmg cadang nak cuba buat sendiri.

mala said...

baru balik dari rmh mamasya sini pun ada serimuka juga ... teringin nya

Melly Octaviana said...

Kak Liza..masih ada kah serimuka nya.. mau minum teh nih tapi tak ada kueh nya.hehe
nampak sedap serimuka nya.. ;)

dZana said...

aslmkum liza.. apa kbr.. cam lama akk tak jln2 sni.. tgok serimuka cepat2 akk dtg dgn muka bseri2.. hihihi.. lama tak buat.. nak kene cari daun pdn dulu ni..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...