Tuesday, September 4, 2012

Kung Pao Siakap / Siakap Goreng Gajus....


Resepi ikan ni pun dah lama Liza buat, hari tu ada tgk menu ni kat restoran, so terus terdetik nk buat ikan ni sbb nmpak pun best je, guna pulak ikan siakap kan....kalau nk tau tu la pesen Liza ni, kalau g mana2 restoran pun Liza mmg suka tgk menu yg pelik2 dan dgn rasa semangat yg berkobar2 bila balik umah je mmg Liza akan buat...cik hubby ngn anak2 pun mmg dah faham sgt dah 'peel' umi dia ni...hihihii

Almaklumlah ikan siakap dan yg sekutu dgnnya kalau mkn kat kedai harga pun blh tahan kan,, so baik la buat sendiri kat umah, lagi berbaloi, bhn2 pun blh ikut selera family kita kan..Resepi ni Liza masih gunakan resepi yg sama dgn ayam kung pao, cuma olah sikit la sbb yg ni guna ikan...

RESEPI SIAKAP KUNG PAO / SIAKAP GRG GAJUS



Bhn A:

  • 600 gm ayam - Guna ikan siakap
  • tepung jagung
  • garam
  • Bahan B
  • 100 gm kacang gajus - goreng dan toskan minyak
  • 30 gm lada kering - pilih yg lebar2 dan potong dlm 1 - 1.5 inchi panjang
  • 2 biji bawang besar (kuning) - potong dadu besar2
  • 4 ulas bawang putih - ditumbuk halus
  • 1 biji lada bangala hijau- potong lebar2 sedikit ( out of stock, Liza gantikan dgn lada merah)
  • 3 sdm sos tiram
  • 2 sdm cili sos
  • 1/4 cwn air
  • minyak utk menumis
  • garam-jika perlu
  • 2 inci halia - ditumbuk halus



  • Utk bahan A tadi - isi ayam disalutkan sedikit garam dan tepung jagung - kemudian goreng dan toskan - tukar dgn ikan
    - Panaskan sedikit minyak dlm kuali.

    - Goreng lada kering hingga garing dak ketepikan

    - Tumis halia dan bawang putih hingga garing dan masukkan bawang besar

    - Masukkan lada bangala, isi ayam dan sos tiram dan cili sos dan sedikit air.

    - Biarkan kering masukkan kacang gajus, kacau dan matikan api.

    # Cara Liza masak ikan ni:

    - Ikan disalut dgn sdkt garam dan tpg jagung, grg hingga masak.
    - grg lada kering hingga garing dan ketepikan .
    - tumis halia dan bwg pth hingga garing dan masukkan bwg besar.
    - masukkan lada merah, sos tiram, sos cili dan sedikit air.
    - biarkan sdkt kering, masukkan kacang gajus dan ikan, gaul sebati dan matikan api...


     

    10 comments:

    faa.rosli said...

    sama laa perangai kita...hihihi

    memang nampak gojess ikan akak ni..

    Liza said...

    hihihihi, dah mmg sejak azali lg cmtu kan, nk buek cmno...hihihii
    Ikan ni mmg sedap faa, cubalah...

    Amie said...

    Nampak kuahnya yang pekat tu sungguh menggamit seleralah Liza... lagilah ada gajusnya tu...nak kutip makan sebiji-sebiji!

    Qhaifa Nur said...

    meriah betul dengan sambalnya...
    ada gajus makan krupp..krupp bunyinya..alahai sedapnya rasa.....

    ieja amieja said...

    hurmm.mudah je pun kan..ikan x de stok..leh cuba guna ayam ni..

    ~~zana@pb~~ said...

    Siakap ni favourite hubby akk tp akk tak suka siang ikan ni, keras nak mampos.
    Mmg sesuai masak mcm ni liza, sedap.

    HaSue said...

    Arghh mmg nmpk sedap n bygkn rasa tu mmg sedap...suka je ikan siakap,kerapu n yg seangkatan dgnnya nih.hehe..mntak sekor yg dah siap msk kak! :-D

    ijayuji said...

    Salam kak liza! salam lebaran buat akak n family, mohon maaf salah n silap sepanjang kita kenal dgn akak :-)) moga persahabatan ni berpanjangan insyaAllah! kat sini byk ikan siakap :D

    Melly Octaviana said...

    Kak Liza..lama tak jumpa.. ikan nya menggoda selesa sangat.. mauuuu

    ♥♥azatiesayang ♥♥ said...

    Salam...bukak la pintu,atie bawak nasi nk mkn ngan kung pao siakap nieeee...

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...