Tuesday, September 25, 2012

Ayam Panggang Berempah Harum....




Assalamualaikum wbt semua...Ni pulak ayam panggang dr dapur Raidah, mmg sedap dan berbaloi baloi buat sendiri...sebenarnya Liza ubah suai sikit tang nama tu utk membezakan antara ayam panggang yg Liza buat...ape2 pun ayam panggang ni mmg sedap, mintak halal resepinya ye Raidah...

RESEPI AYAM PANGGANG BEREMPAH HARUM
in progress...hihihii
 Bhn2:

1 ekor ayam ~ bersihkan
3 ulas bawang putih ~ cincang
1 sudu besar rosemary
1/2 sudu kecil ketumbar biji
1/2 sudu kecil serbuk lada hitam
1 sudu kecil serbuk cili
1 sudu kecil rempah campuran
1 sudu kecil serbuk kunyit
1 sudu besar madu
1 sudu minyak zaitun

Cara penyediaan:1. Lumurkan ayam dengan semua bahan dan perapkan sebentar.
2. Bakar di dalam oven dengan suhu 180'C selama 1 jam atau sehingga masak






Liza mkn ayam panggang ni dgn sos blackpepper dan cicahan sos utk ayam bakar..

RESEPI SOS AYAM PANGGANG

Bhn2:

Cili mesin
Sdkt cuka
Sos tomato
Gula dan garam

- masak semua di atas api perlahan hingga sdkt pekat.
- sedia dihidang bersama ayam bakar..

* semua bhn kat atas tu agak2 la ye, ikut selera masing2..*

13 comments:

umi's cup cake said...

Sedapnya kak liza ayam tu...tapi umi takut ank masak 1 ekor ayam sebab dalam umah ni, tak abis...telan air dulu ya...

ijayuji said...

Salam kak liza! sedapppppppnyaaaaaaaa!!!! termengidam terus ni kak tgk ayam tu berdirik dlm sauna api hihihi :D sambal dia pun nmpk sedap senang ajerr ya, masuk list kita ada ayam sekor kejang dlm freezer ntah bila nak guna kita pun tak tahu :D

adda syuhada said...

assalamualaikum..dh smpai depan umh nih..bleh la hidang ayam panggang tu ek..kihkih

JaSSNaNi said...

assalamualaikum liza...
wahhhh sedapnye ayam berdiri tu... senang kan.. leh makan nasi ayam anytime anywhere... :) sedapppp sangat nampak tu..

Marsita yahya said...

emm, lama tak panggang ayam sekor cam ni...mesti sedap nampak moist ayam tu

Liza said...

hihihii umi, boleh jugak masak separuh dr ayam tu...

Liza said...

wslm ika, mmg betul tu ika, senang n yg pnting sedap....hihihi

Liza said...

wslm adda...jemput masuk, buat cm umah sndiri ye...amik la ayam kat dlm sauna tu, jemput jemput....hihihihi

Liza said...

wslm nani, tu la kan, bila dh ada oven tu, tiap2 hari rasa nk membakar ayam...hihihi sabo je la..

EmbunRosaliza said...

assalam liza, sedapnya ayam panggang. ank2 mesti suka

CA said...

Salam Liza,

Wahhh sesuwai untuk menu diet ni....segerrre CnP dulu.bila start diet tu xleh ckp..yg penting semangat..muahaha...

Qasey Honey said...

aduhhh kak Liza...ni buat ratah gitu pon sedap jugak ni...

Fiza Nordin said...

haihhh teruja tgk ayam tu 'berdiri' dlm oven!! nampak sedap, nyump2!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...