Thursday, June 28, 2012

Tart Telur Portugis....


Ni salah satu menu peberet minum petang family Liza, mana taknya krup krap krup krap bunyinya....hihihii

Liza guna bekas mapin, so bnyak la sikit boleh letak inti telur tu, memula anak2 mkn, dioarg cakap inti kaya...hahahaaha, tipah tertipu...

Liza amik resepi ni dr dapur member kita yg tgh berpantang tu, Mas...terima kasih ye Mas dan akk mintak izin shre kat sini pulak....

RESEPI TART TELUR PORTUGIS

Bhn2:

Bahan Untuk Crush :
1 paket puff pastry

Bahan filling :
1 cawan susu cair @ susu segar
4 biji telur
1 cawan gula halus
1 cawan air
1 tbs tapung kastard
½ tsp vanilla essence
1s/k pewarna kuning - Liza tambah

Untuk buat crust :

Ambil sekeping puff pastry dan tekan2 rata puff pastry ke dlm acuan tart -Liza guna acuan mapin






Cara buat filling :
Pukul manja gula dan telur hingga sebati.
Masukkan semua bhn filling yang yg belum dimasukkan, kacau hingga sebati dan tapis adunan filling td.
Tuang bhn filling ke dlm acuan tart/ mapin yg telah diletakkan puff pastry td.

Bakar 190C selama 30 minit...




13 comments:

Amie said...

Nak joint sama Liza.. nak juga ikut berbunyi krup krap krup krap hikhikk

Sari Yusa Ibrahim said...

buat sendiri puas makan, kan Kak Liza

Asyifa Mustaffa said...

menarik nie...

tun_telani said...

salam kak liza cayang!!!! windu! windu!!! nk dtg jalan2 bawak tupperware kosong nih.. agak2 dapat x tapau tat telur sebekas? hihi.. tun suka mkn tat telur ni..

Melly Octaviana said...

Kak Liza..puas nih makan makan nya, banyak inti nya.. slurrp

~~zana@pb~~ said...

Baru akak tau, puff pastry tu boleh buat tart jugak eh? alahai...tak cukup menuntut akak ni, dulu2 tak minat masak...ni la jadinya, semuanya baru tau.

Yana Shaiful said...

Dah lama xbt tat telur..sedap plak nengok bila org lain bt..klu bt sndiri bleh ltk inti byk2..puas ati mkn hihii

Nuwairani Ismail said...

wohoooo! ini memang sedappppp! tapi sebab susah nak jumpa puff pastry tu selalunya buat shell sendiri je.

Tina Othman said...

salam kak liza

sedapnya, terasa2 je kesedapannya

Mieza said...

Salam liza...ini ler sesatunya tart yg belum lg dicuba..tp sebelum cuba wat sendiri nak kenen liza punya dulu seketoi hehehe

maz said...

Salam..ronda2 dipagi isnin yg indah...bnyknyeee tart tu..rmah kita xjln la klu tart2 ni..huhuu..oopss..popis nestum tu xpyah gulung2..main gnting je..

Rohah said...

rangup ni...bestnya kalau dapat makan..

Amie said...

Hai Liza,
mana menyepikan diri ni...senyap je rumah. Sihat ke.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...