Wednesday, June 20, 2012

Kurma Ayam Bonda...


Lauk ni Liza mkn dgn nasi kismis ayam berperisa ari tu...satu gandingan yg baik dan sedap...Liza masih menggunakan resepi kurma dr arwah bonda tersayang.....dah pernah buat kat SINI...

Jom kita tgk resepi kat sini pulak ye....


RESEPI KURMA AYAM BONDA

Bhn2:

1 ekor ayam - dipotong dan bersihkan
11/2 inci halia - tumbuk lumat
5 ulas bwg merah - tumbuk lumat
1 biji buah keras - tumbuk lumat
1 genggam kelapa - tumbuk lumat
Rempah 4 sekawan
2 paket rempah kurma - terpulang
1 biji kelapa - ambil santan pekat
4 biji ubi kentang - potong 4
3 biji lada merah - belah 2 jgn putus
2 biji bwg besar - potong 2
Garam, gula dan serbuk perasa
Sdkt minyak

- gaulkan ayam dgn bhn2 tumbuk dan rempah kurma, perap sebentar dlm 15 minit.
- panaskan sdkt minyak, tumis rempah 4 sekawan dan ayam yg diperap td.
- balik2kan ayam hingga ayam agak kering sikit, masukkan santan dan ubi kentang.
- bila dah mendidih, masukkan garam, gula perasa.
- masukkan pula cili merah dan bwg besar bila kuah dh hampir kering.
- kacau biar sebati dan bila kentang dah empuk boleh la diangkat...


                                    Layan gambar je la ye, sbb dah jd baja pun....hiihihhihii


6 comments:

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Liza..atie jarang masak ayam kurma ni kat umah..cam xder yg minat jer.
InsyaAllah,nanti nk cuba msk la..nampak gambar ni menyelerakn :D

Qhaifa Nur said...

salam...

fev ni tapi tak pernah masak...
nur sorang yang suka cam ne ni..

Liza said...

wslm atie, kalau kat umah ni kan, semua suka lauk kurma ni....

Liza said...

wslm nur, laaa ye ke, kat umah akk ni kalau blh mkn 2 3 hari lg laa diaorg suka....

Ucu Faridah said...

mcam samalah resepi kekanda ucu...hihihi
ucu paling jarang masak kurma...rakyat suke makan
tapi tukang masak malas nak buatkan...

Wani said...

salam kak liza... kelainan sikit cara masak kurma bonda ni.. main perap2 dulu ... wani nak cuba lah nanti biasa buat yang tumis terus tu je .. lama dah tak masak kurma ...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...