Thursday, June 21, 2012

Kek Limau Chef Wan....gebunyaaaa


Resepi kek limau / orange tealoaf dr chef tersohor Chef Wan....Liza mmg suka kumpul resepi2 dr Chef Wan ni, mgkn jugak sbb kagum dgn kejayaan beliau kan...mmg tabik spring la...ihihhihi

Jom la kita terus tgk resepi ye, mana tau ada yg berkenan utk buat minum ptg nnt...

RESEPI KEK LIMAU / ORANGE TEALOAF

Bhn2:

225 gm mentega
Jus 2 biji limau
Parutan dpd kulit 2 biji limau
2 cawan tepung naik sendiri
1/2 cawan gula halus - blh tambah / kurangkan ikut manis limau
4 biji telur - asingkan putih dan kuning
Secubit garam
Pewarna oren  - Liza tambah

- pukul mentega dan gula hingga kembang, masukkan parutan kulit limau dan kuning telur satu persatu.
- ayakkan tepung dan garam, masukkan ke dlm bhn di atas diselangselikan dgn jus limau.
- pukul putih telur hingga kembang, gaulkan ke dlm adunan di atas.
- tuangkan ke dlm acuan kek yg telah dilengser marjerin.
- bakar kek 180 C selama 40 minit atau sehingga masak..


11 comments:

Shahriah Abdullah Novelis said...

Sha memang bab kek yang ada oren suka sangat.. sha juga peminat Chef 1 no 1 hehee.. semua buku resipi Chef 1 memang jadi koleksi sha dari zaman dulu lagi.. waduhh itu kek oren memang mengancam! terbau-bau keharumannya sampai kat sini..:)) tq kak

Ayu said...

Assalam liza,
eh kek yang berperisa oren memnag favourite akak , selain dari lemon dan coklat..sedapnya ..terasa dah kat tekak ni..kek oren liza ni tau..

Asyifa Mustaffa said...

kek oren mmg sngt la sedap !
baunya pun wangiiiii jer.....:)

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

lama x buat kek oren
lately ni jrng baking sbb diet ngeee

rahel said...

Sedap wat minum petang ni...buat air teh panas2..mantap..

Amie said...

Mmmm.... macam Rahel juga, mau makan sepotong sama minum teh o panas secawan...waduh enak banget!

Nuwairani Ismail said...

betul2 nsampak gebu. nak try jugak la

Yana Shaiful said...

Dah lama xbt kek oren..msk list dulu resepi chef kesyanganku ini hihii.. nnt nk cuba jgk ^_^

Ucu Faridah said...

tapik spring kt liza jugakkkk....rajin buat minum ptang...

Sarifah Norziani said...

Dh wat 2 adunan terus nih.mmg sedap.makan panas2.satu lgi nk topping cream cheese.....Alhamdulillah menjadi resepi ni.thanks dear

Sarifah Norziani said...

Dh wat 2 adunan terus nih.mmg sedap.makan panas2.satu lgi nk topping cream cheese.....Alhamdulillah menjadi resepi ni.thanks dear

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...