Thursday, June 14, 2012

Ayam Goreng Kicap ABC....


Huhhhh, mentang2 lah grg kicap, gambo pun gelap....ciannnn dia...hihiihi..sebenarnya hari tu anak2 sibuk suruh beli kicap manis ABC, sbb tgk kat tv tu cm sedap jer, diaorg cakap....lepas beli, ni la lauk pertama yg Liza buat guna kicap tu....alhamdulillah mmg sedap, kalau nk buat perapan ayam utk nasi ayam pun mmg sesuai sgt la....sbb dia dah ada rasa kicap n manis gula melaka/ madu....

Resepi ayam grg kicap ni cm biasa je, cuma kali ni Liza guna kicap ABC....

RESEPI AYAM GORENG KICAP ABC

Bhn2
1/2 ekor ayam ( potong kecil) - perap dgn kunyit dan garam dan goreng
8 biji bwg merah - tumbuk
2 ulas bwg pth - tumbuk
6 s/b cili mesin
Serbuk perasa
1 biji bwg besar - hiris bulat
Kicap manis ABC secukupnya
Minyak utk menumis

- panaskan sedikit minyak, tumis bhn2 tumbuk dan cili mesin hingga naik bau.
- masukkan kicap dan serbuk perasa, kacau sebati.
- masukkan pula ayam yg telah digoreng dan bawang besar.
- gaul sebati dan bolehlah diangkat.
# garam tak perlu sbb ayam dah masin...


7 comments:

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

kat sini ada jual kicap ABC tue
tapi x kena ngan tekak weols la
same brand ker ekkkk
rasa ABC yg weols mkn tue bkn from mesia

Sofea said...

LIza..akak pun guna kicap ABC, jimat x perlu garam & gula lg, kicap tu dh cukup semuanya..kan liza kan!! :)

hazila said...

Saya guna kicap ABC untuk memasak. Sementara kicap Tamin untuk kegunaan lain.

Liza said...

Ayu, xtau la pulak kicap ABC kat jepun sama ke idak dgn kicap kat sini....wallahualam...

Liza said...

betul tu kak sofea, senang n jimat lg...hihihi

Liza said...

Oooo, maknanya Liza ni la yg lambat....hahahahaha

Wann Mohas said...

Baru beli kicap blum try lg.... Ujung mggu ni try resepi nih nmpk sedap wlaupun itam.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...