Thursday, June 14, 2012

Cencaru Goreng Sambal....

Sebenarnya tak tau nak masak ape dgn ikan cencaru, asyik bako je, naik mual dah tekak ni....cik hubby tu pulak rajin no dia beli ikan cencaru...macam takde ikan lain....hihihihii

So, bila tgk pes sambal ari tu adalagi, mula la berkira2 nk grg dgn cencaru ni...cik hubby n anak2 Liza ni pulak kalau ada ape2 lauk masak sambal pun, diaorg akan mkn bertambah2....habis tu, umi dia pulak cmner,? sama la jugak, hihiihihi...


RESEPI CENCARU GORENG SAMBAL

Bhn2:
2 ekor ikan cencaru / ikan ape2 pun boleh - bersihkan, gaul dgn sdkt garam dan goreng garing

Pes sambal
3 - 4 biji bwg besar - kisar
4 senduk cili mesin
Segenggam ikan bilis - kisar
Garam, gula dan serbuk perasa
Air asam jawa secukupnya

- tumis bhn kisar dan cili mesin hingga naik bau.
- masukkan garam, gula dan serbuk perasa, air asam jawa dan kacau sebati.
- masak dgn api perlahan hingga sambal pecah minyak dan sedikit pekat..dlm lebih kurang 1 jam


11 comments:

Bicara Kak Noor said...

sedapnya Liza kalau pedas2 lagi best kan makan dgn lauk ni je tkyah lauk lain..

dapurCikWan said...

cikwan kat sini..hari2 makan ayam,,..sesekali masak ikan sambal macam tu sedap juga ye kak ;))

Shikin said...

anak-anak saya pun suka kalau ikan goreng bersambal mcm ni. simple tp menyelerakan...

Qhaifa Nur said...

kalau goreng saja kurang best...
masak sambal memang sedappp...

Shahriah Abdullah Novelis said...

As'kum huaaa menangis melihat lauk ni...... tengah demam tak leh makan pedas.. kecurrrr huaaaaaaaaaa

Rohah said...

sedap ni kak, mmg tak jemu punya..

HaSue said...

nampak menyelerakan benar ikan tuu.. ni boleh bertambah2 nasik dibuatnya ni..

Yana Shaiful said...

ikan goreng klu ada sambal cani mmg sedap..xde lauk lain pun xpe.. selera plak nmpk ikan niii ^^

Qasey Honey said...

aduhh duhh...sedapnye...mkn dgn nsi panas ni..pasti btambh mknnye..perghh nmpk sedap..nyumm2..suka mskan jenis cmtu..

Nuwairani Ismail said...

kite suke cencaru.tp yang pelinya tu kat sandakan ni takde pulak cencaru. hadoi...

tun_telani said...

kak liza, tun kalau tiap2 hari mkn ikan cencaru goreng pun xpe.. hihi.. lagi2 sambal mcm ni. pastu kan, wat sayur masak lemak.. perghh.. mmg terbaik.. hihi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...