Friday, June 22, 2012

Rendang Daging Idaman....

Assalamualaikum dan salam manis semua....ari ni 2 Syaaban bersamaan dgn 22 Jun 2012, maknanya kurang dr sebulan lg kita akan menyambut Ramadhan Al Mubarak.....

Kita citer pasal rendang ni pulak ye, sebenarnya ari tu member adik ada bg rendang daging catering yg dia buat...mmg sedap bg Liza, so Liza pun mintak lah adik tanya2kan member dia cmner dia buat, apa yg dia bbh dan yg sekutu dgnnya....dlm hati risau jugak takut dia tak bagi, ye la org bisnes katakan...tp alhamdulillah dia sudi berkongsi walaupun apa yg dia cakap tu tak detail tp Liza ucapkan bebanyak terima kasih kepada member adik Zack....



So kat bawah ni Liza buat versi Liza berpandukan serba sedikit apa yg dia bgtau...rendang ni mmg sedap sbb diperap dan guna bnyak serai, cuma kali ni termanis sikit, so, lain kali kena kurangkan sikit gula...

RESEPI RENDANG DAGING IDAMAN

Bhn2:

250 gm daging - rebus dgn sedikit garam
5 - 6 btg serai - ketuk dan grg hingga betul2 kering
1/2 inci lengkuas - mesin halus
1/2 inci lengkuas - mesin halus
1 labu bawang besar - mesin halus
Cili mesin - terpulang
1 s/k serbuk jintan manis
1 s/k serbuk jintan putih
1 s/k serbuk ketumbar
Kerisik - Liza guna 1 paket kecik
Santan secukupnya
1 keping asam keping
Daun limau purut
Garam, gula
Sdkt minyak

- daging yg telah direbus td diperap dgn serai grg , bhn2 tumis, cili mesin dan serbuk rempah selama 1 mlm.
- panaskan sdkt minyak, masukkan dgg perap td, santan, asam keping.
- masak hingga betul2 kering dan masukkan daun limau purut, garam dan gula secukup rasa.
- gaul sebati dan dah siapppp.....





6 comments:

Shahriah Abdullah Novelis said...

Sedapnya..... kecurr dah ni.. makan dengan nasi impit memang terbaik! resipi pun simple aje best!

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

terasa mcm dah raya tgk set menu ni...oishii sou rajinnyer bikin rendah ni!!

Qhaifa Nur said...

bila tengok ada daun limau purut ni..wanginya masakan kita

idaman semua rendang daging nih...

Norzie hany said...

Assalam Liza.
sedapnya buat cicah lemang dan ketupat.Tak sabar nak raya hehehe.

Mamasya said...

Salam Liza.tkasih ya wish bday utk Syakirah.sedapnya nampak rendang mkn dg nasi impit...terliur pula.tengok resepinya... dagingnya di rebus dan perap dulu...satu kelainan...boleh masuk senarai utk dicuba..

FnF Simple Life said...

cantik warna rendang nye...lg sedap diperap dulu tuuu...bertmbh sedap rendang daging ni.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...