Thursday, August 25, 2011

Iftar 23 : Agar Agar Coklat..


Agar agar ni mmg selalu buat sebab anak2 Liza suka mkn, tp biasanya Liza guna jelly.Jadi keadannya lembik la sikit kan..kali ni Liza guna agar2 pulak,resepi amik dr umah dak Hana yg comel tu..Liza CnP resepinya kat sini yer...


AGAR AGAR MILO / COKLAT

Bhn2
Bahan (Lapisan Coklat)
  • 8 gm agar-agar tali (strand) - basuh dan toskan ~k.nor guna agar2 serbuk 10gm
  • 1 3/4 cawan air (k.ummi letak hampir2 2 cawan) ~ k.nor letak 41/2 cawan air
  • 1/3 cawan gula ~ k.nor letak 7sudu besar
  • 3/4 cawan serbuk Milo ~ k.nor gantikan dgn 1/3 cawan serbuk koko - Liza campur milo dan srbuk koko..
Cara-Cara:-

  • Masak agar-agar bersama air hingga agar2 larut. Masukkan gula dan milo@coklat, kacau perlahan hingga gula larut. Tapiskan.
  • Tuangkan adunan ke dalam loyang empat segi 20 x 20 cm ataupun dalam acuan yang dikehendaki. Biarkan beku sebentar.
  • Kemudian cakar sedikit permukaan lapisan milo@coklat dengan garfu dan bolehlah dituangkan lapisan susu nnti. Jangan sampai terlalu keras. walaupon dicakar, puding akan tertanggal juga. better ketika puding tgh goyang2. tuang dari tepi yer..
Bahan Lapisan Susu:-

  • 10 gm agar-agar tali (basuh dan toskan) ~ k.nor guna agar2 serbuk (10gm)
  • 1 1/2 cawan air (k.ummi lebihkan jadi 1 3/4 cawan)~ k.nor letak 3 cawan air
  • 1/2 cawan gula
  • 1 cawan susu sejat Ideal/Carnation ~ k.nor letak 1 1/2 cawan susu
  • beberapa titis esen vanila
Cara-Cara:-

  • Masak agar-agar dengan air hingga agar-agar larut.
  • Masukkan gula  dan kacau sebati hingga gula larut. Tapiskan.
  • Masukkan susu sejat dan esen vanila.
  • Dengan perlahan-lahan, tuangkan adunan ke atas lapisan milo@coklat tadi. Letak dalam fridge dan hidangan sejuk2.


                                                     Liza buat ikut cara K.Nor..tq sifu2ku..


6 comments:

Vivi Lim @ Mrs.Nurulazmi said...

Salam,sis liza =0).
vee dtg berkunjung ni.
wah!agar2 coklat..sedap tuh..vee mmg penggemar agar2 coklat..sedap dijamu masa iftar..berapa jenis biskut dh siap? wah!tart nenas kat entri bwh tu gebu n menggoda =0).

Cheq Sue said...

eh...malam tadi baru tgk resepi camni kat 5 rempah 5 rasa...

Liza said...

Vivi..tq yer sudi berkunjung ke dapur Liza ni..ni br nak panaskan enjin buat sekut, br 3 jenis Liza buat..tu pun ikut apa yg anak2 nk mkn..tat nenas tu mmg sodap bangat..

Liza said...

Cheq Sue...hhihi, mmg Liza tiru style 5 Rencah 5 Rasa..anak Liza sibuk suruh buat cmtu...macam2 la diaorg ni kan..

AI said...

- sedap nyer...

tq follow, follow u back k?

cuba memasak said...

Assalamualaikum...mmmm mmmm sedapnyer...hihihi tak pernh wat lagi..nak try wat la..terim kasih resepi nie ye

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...