Friday, August 12, 2011

Iftar 11 : Sambal Bilis Petai....

Salam dan selamat menunaikan ibadah puasa...insyaallah ari ni genap 12 ari kita berpuasa dan alhamdulillah kerana kita masih lg diberi kesempatan utk berpuasa pada 1432H ini...ari ni sajer ngada2 nk tunjuk menu berbuka smlm..nk bg org terliur(terliur ke)...hehehehe..sebenarnya dh lama tak makan petai ni,ye la kalau beli pun umi ngan papa jer dok abiskan...anak2 pulak amik lauk jer, petai siap daorg offer lg sape nak...umi ke papa...tp best gak camtu kan...sengal betul umi diaorg ni...ok lah tak nak bebel dah, jom layan resepi



                       Haaaa...yg ni anak2 amik bilis jer, petai bg kat umi n papa....bestnyaaa


SAMBAL BILIS PETAI

Bhn2
Ikan bilis - sotong atau udang pun blh
Petai
Bwg besar *
Bwg Pth*
Cili mesin
Minyak
Garam
Gula, perasa

- mesin semua bwg dan tumiskan bersama cili mesin hingga naik bau
- masukkan bilis dan petai
- akhir masukkan juga garam, gula dan perasa
- masak hingga naik minyak
- sedia dihidang


       Ni la pasangan sambal petai semalam...sup kepala orang..eh eh sup kepala ikan merah...hihihi

6 comments:

Nurul said...

K Liza...
Dua2 menu tu buat nurul tergoda lah.... sedappppnya... :)

Liza said...

heheehe...blh lah wat ptg nnt..coz nak bg pun, dah abis...huhu

Diana @ Melley Mey said...

hehehehe... kita pun x makan petai... x pandai.. :D. tapi sambal bilis mmg fav... tu tgk pic kat atas tu mmg menyelerakan sungguh.. mkn ngan nasi putih panas.... perghh.. sedaaap..

Packy @ Mawar Merah said...

Salam Liza, ni buat kunjungan balas. Masuk2 rumah u, nampak sambal petai kegemaranku....oh tidakk!!! ia membuatkan air liur merembes tetiba....looks yummy and surely the taste jugak yummy....saya folo liza yer...

LEEN said...

salam kunjungan balas liza...resepi roti tu salah copylah...sib baik liza tya...resepi sebenar ada kt blog leen ye...

anymz said...

Akak tak berani makan petai masa bulan posa ni..takut masa solat terawih asyik nak tut je.hehe
Tapi kalau hari2 biasa tu,menu ni yang paling akak suka sekali..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...