Thursday, October 31, 2013

Senangin Masak Asam...



Ikan senangin ni pun salah satu ikan yg Liza beli kat Pantai Bagan Lalang hari tu,bila ikan fresh ni, isi dia pun manissss je...nak masak apa2 pun sodap kan..

Biasa Liza buat masak asam ni guna ikan duri ataupun kerisi..tapi kali ni Liza gunakan ikan senangin pulak, jom kita tgk resepi ye..

RESEPI SENANGIN MASAK ASAM

Bhn2:

6 keping ikan mayong / duri - bersihkan( kali ni guna senangin)
1 inci kunyit hidup - tumbuk halus
1/2 inci halia - tumbuk halus
4 ulas bwg merah - tumbuk halus
1/2 inci lengkuas - tumbuk halus
2 s/b cili mesin
2 - 3 keping asam keping
Daun kesum - letak bnyak2 pun tak pe, lg sedap...
Garam, serbuk perasa
Air secukupnya - utk kuah

- masukkan semua kecuali daun kesum ke dlm periuk dan masak hingga didih.
- masukkan daun kesum dan masak hingga ikan masak.
- dah siap dah, sedapnya mkn ngn nasi panas2.....





4 comments:

Umie Jazz said...

Assalamualaikum...Liza...kecur lir liur nmpk menu tghari Liza arini...

Cheq Sue said...

Ambe ni idok pernah beli ikan lain...tak kembung, selayang. Tak talapia, cencaru ★

che mid said...

Oh,masakan ni Liza tak tumis ya.. rebus je..sedap tu segar, manis dan tak berminyak..

tun_telani said...

tun ikan senangin pon x kenal.. huhu.. tragis sungguh..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...