Monday, October 7, 2013

Sup Sayur Campur n Ayam Masak Merah...


Tiap kali buat sayur campur ni mst kena gandingkan dgn lauk pauk yg anak2 suka...tak kira lah masak merah atau masak kicap, mmg sesuai sgt la...kompem bertambah2 anak2 makan..

RESEPI SUP SAYUR

Bhn2:

2 keping dada ayam - potong kecil ( nk guna lauk apa pun blh)
3 ulas bawang putih - hiris
1 biji bawang besar - hiris
3 biji ubi kentang - potong baji
Kobis - potong halus
Sedikit bunga kobis - potong kecil
1 btg lobak merah - hiris nipis
1 ikat sawi - potong
Sedikit suhun dan fucuk - direndam  sebentar
Minyak
Garam, perasa

- panaskan sedikit minyak, tumis bwg pth dan bwg besar hingga naik bau..
- masukkan air secukupnya dan isi ayam, bila mendidih masukkan ubi kentang, bunga kobis, btg sawi dan lobak merah..
- biarkan mendidih sekali lg dan masukkan pula suhun dan fucuk, garam dan juga perasa..
- masukkan kobis dan masak hingga ubi kentang empuk.
- masukkan daun sawi sebentar dan tutup api...




RESEPI AYAM MASAK MERAH

Bhn2:
1 ekor ayam - potong kecil(perap dgn serbuk kunyit + garam)
1 inci halia*
2 labu bawang besar*( nk guna bwg merah pun tak pe)
3 ulas bawang pth*
3 btg serai *
6-7 s/b cili mesin
3 s/b tomato puri
Rempah 4 sekawan ( k,kayu manis, pelaga, bunga cengkih, bunga lawang)
Minyak
Gula dan perasa

1 labu bawang besar - hiris

- blend halus bhn2 bertanda *
- panaskan minyak dan goreng ayam hingga separuh masak.
- tinggalkan sdkt minyak lebihan grg ayam td, masukkan rempah 4 sekawan dan daun pandan hingga wangi.
- masukkan pula bhn2 yg dikisar, cili mesin dan tomato puri.
- bila agak2 dah garing sikit, masukkan gula, perasa dan ayam yg telah digrg serta bawang besar hiris.
- gaul sebati dan bolehlah diangkat....
- dah pun siap....




6 comments:

Acik Erna said...

assalam liza..sup campur tu acik paling suka..tapi acik tak letak ayam..acik pecahkan telur je dalam tu

Acik Erna said...
This comment has been removed by the author.
HALAMANKU said...

Salam kak Liza.. mmm sedap nyer..kalau erma mkn nasi buh sup sayur banyak2 sampai banjir sedap nyer mkn panas2 berpeloh mkn he he he

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

sup sayur tu dpt ratah pun sedap tuu...

tun_telani said...

teringat masakan mama kat kampung.. sob sob... selalu mkn mcm nih.

Hanita Abdul Malek said...

Yummy

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...