Wednesday, October 30, 2013

Pepahat Sambal Bertelur...



Sebenarnya ni la kali pertama beli pepahat, selama ni bila tgk tak terliur langsung sbb kecik2...tapi bila tgk pepahat kat Bagan Lalang Liza terus terpikat n beli sbb nmpk besar2...barulah best kan...so balik tu terus godek2 buat grg sambal ni, cuma kali ni Liza tambahkan telur utk pekatkan sambal dia...



RESEPI PEPAHAT SAMBAL BERTELUR

Bhn2:

700gm pepahat - bersihkan
3 ulas bawang putih *
5 ulas bawang merah *
2 batang serai *
5 s/b cili mesin
1 biji telur
2 s/b sos tiram
2 s/b sos cili
1/2 cawan air
 Minyak untuk menumis
Garam, gula secukup rasa

- tumbuk/mesin bhn2 bertanda *.. 
-panaskan sedikit minyak dan tumis bhn2 tumbuk td dan cili mesin, masak hingga wangi..
-masukkan sos tiram, sos cili, garam dan gula dan masak lg sekejap..
- masukkan air, biar mendidih dan pecahkan telur dan masak sebentar hingga sedikit kering..
-masukkan pepahat dan kacau sebati, tutup kuali sekejap utk mempercepatkan proses memasak pepahat..
- masak selama 7-8 minit hingga pepahat masak..(bila dah terbuka tu maknanya masak la ye  )
     

3 comments:

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

sedapnya liza..
akak baru sekali mkn pepahat ni itupun mkn kat muara seafood tu... sedap juga rupanya pepahat ni kan.. serupa mcm mentarang juga.. tp kat pasar biasa mmg susahla nk jumpa kan.. kecuali belah2 kuala selangor tu..

adrianna syaz said...

Sya x pnh rasa pepht ni..susah nak cri kat sini..nampak cam sedap je ni..

myda_ahmad said...

nie kali ke2 dengar pepahat,mula tgk pun kt blog resepi nanie....apa rasanya yerk?...macam lala ke?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...