Thursday, August 6, 2015

Ketam Masak Lemak Cili api...





Ketam ni memang peberet anak2 dan mak diaorang,hihihi..dah lama rasanya tak makan ketam masak lemak cili api cmni, sesekali buat mmg sampai licin periuk dikerjakan..kali ni takde stok buah tomato, kalau ada mmg lagi sedap la masak ketam ni..





RESEPI KETAM MASAK LEMAK CILI API TOMATO
Bhn2:

5 ekor ketam - bersihkan dan potong 2
Santan dr sebiji kelapa - perah dgn sdkt air
1 kpg asam keping
Garam, srbk perasa
3 bji buah tomato - potong 4- xde stok

Bhn2 kisar:

5 ulas bwg merah
1/2 inci halia
1/2 inci lengkuas
1 1/2 inci kunyit hidup
segenggam cili api - blh kurang atau lebihkan

- masukkan santan dan bhn kisar ke dlm periuk bersama asam keping.
- masak hingga mendidih dan masukkan ketam.
- masukkan juga garam dan perasa.
- bila ketam dah masak, masukkan buah tomato.
- masak sekejap shj.
- padam api dan sedia dihidang.





5 comments:

Kakzakie said...

Hubby kakak memang suka ketam masak cili macam ini Lizz.
Kakak pun suka tapi itulah perut tak tahan. Makan sedap memang sedap:)

Wattie said...

Kalau dapat meratah best ni

Wattie said...

Kalau dapat meratah best ni

Liza said...

ketam masak lemak ni yg laju anak2 makan kak...kiranya hubby akk boleh geng la,hihihi

Liza said...

betul tu wattie..hihii

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...