Monday, August 10, 2015

Siakap Goreng Blackpepper...


Liza mmg suka masak yg simple2 cmni, janji family suka..kadang2 ada orang rasa memasak ni membebankan, tapi sebenarnya kalau kita tau mcm mana nak handle. semua tu akan jadi senang dan menarik...
Macam lauk yg Liza buat ni kan, disebabkan anak2 Liza ni tak pandai makan kuah yg kering, terpaksalah Liza tambah sedikit air utk bagi berkuah..dan pasangannya Liza cuma gorengkan kobis,,dah cukup utk dinner kan..

Nak guna ikan atau lauk2 apa pun boleh je..




RESEPI SIAKAP GORENG LADA HITAM
Bhn2:


Ikan siakap - bersihkan dan kelar
Garam
Serbuk kunyit
Minyak

- gaulkan ikan dgn garam dan serbuk kunyit, goreng hingga masak



1 inci halia - hiris
1 labu bawang besar - hiris
2 ulas bawang putih - hiris
11/2 - 2 s/b lada hitam - tumbuk halus
Sedikit sos tiram
Gula
Sedikit air

Sedikit kicap manis

- panaskan minyak lebihan goring ikan td, tumis halia dan bwg hiris hingga naik bau..
- masukkan sos tiram dan lada hitam tumbuk td..
-masukkan juga gula, kicap manis dan sedikit air, kacau sebati..
-akhir sekali, masukkan ikan yg digoreng td dan kacau sebati, sesuaikan rasa dan angkat...


1 comment:

agen resmi Balikpapan said...

kelihatannya sangat enak , jadi pengen nyoba !!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...