Friday, August 14, 2015

Ambon / Apam Klate...



Ambon ni dah lama Liza buat..tapi lupa nalk masukkan n3 ni, hihihi...sedap utk minum petang, jom kita tgk bhn2 yg simple ni..Liza mmg suka letak esen ros sbb apam ni akan wangi..





RESEPI AMBON
Bhn2:
1 cawan telur
1 cawan gula
1 cawan tepung gandum
1s/t esen vanila/ esen ros - utk hilangkan bau telur

- panaskan dulu kukusan.
- pukul telur dan gula hingga betul2 kembang, sampai warna putih yer..pastu masukkan esen.
- perlahankan speed dan masukkan tepung, gaul sebati.
- bahagi adunan kpd 2 bhgn, 1 bhgn warna merah dan 1 bhgn warna asal.
- masukkan ke dlm loyang secara selang seli warna.
- kukus hingga masak lebih kurang 20-25 minit.
- sejukkan dan bolehlah dipotong...







Ambon ni kan mmg pemes la kt Kelate...anak2 n cik hubby mmg penggemar setia ambon ni...walaupun bhn2 nk buat ambon ni simple, TAPI awas yer, kalau tak betul caranya, ambon ni akan terbantut tumbesarannya....ekekekkekeke

Nak buat ambon ni macam kita buat bahulu, kena pukul telur tu bg betul2 kembang baru masukkan tepung, sukatan pun senang jer, sbb semua bhn disukat sama rata...gula tu boleh je kalau nak kurangkan sikit..


1 comment:

agen resmi Balikpapan said...

kelihatannya sangat enak , jadi pengen nyoba !!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...