Thursday, July 28, 2016

Homemade Tempoyak...



Assalamualaikum wbt...skrg ni musim durian dan buah2 lain semakin menjadi2 kan...bila tiba musim durian cmni, Liza mmg suka amik peluang, beli bnyk2 n frozenkan...bila2 nk guna nnt sng walau di luar musim..
Disebabkan stok tempoyak dah abis, maka gigihlah cari durian kampong utk buat tempoyak ni..setahu Liza kalau durian lain tempoyak mmg tak sedap ye, rasa manisss je..jadi gunalah durian kampong, jgn derhaka bab ni...hihii







RESEPI HOMEMADE TEMPOYAK

Bhn2:

Isi durian - yg ni Liza guna dlm 6 biji durian kampong
Garam, gula secukup rasa - optional

- gaulkan semua bhn hingga sebati dan masukkan dlm bekas bertutup dalam 2-3 hari..
- sentiasa periksa, kalau ada air yg berkumpul kat dlm tu sila lah buang ye..
- bila dh cukup masa blh simpan dlm petiais atau boleh guna terus je..

Liza simpan dlm freezer utk lebih tahan lama






No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...