Thursday, April 18, 2013

Masak Lemak Siput Sedut Daun Kaduk....


 
 
Assalamualaikum wbt...dah lama tak masak siput ni, sampai anak2 mula bersuara...kesian jugak bila tiap kali g kedai makan, kompem diaorg akan cari siput sedut masak lemak ni...utk tidak menghampakan anak2, Liza g la pasar hari tu dgn harapan ada lah rezeki anak2...alhamdulillah termakbul jugak..

 
 



Dan kebetulan hari tu ada org jual daun kaduk yg selalunya mmg susah nk jumpa, tp hari tu ada la pulak...
Ni la rupa daun kaduk ye, mcm daun sirih, tp jgn silap beli pulak ye..
RESEPI MASAK LEMAK SIPUT SEDUT DAUN KADUK

Bhn2:

1 kg siput sedut - bersihkan
1 ikat daun kaduk - hiris halus
6 ulas bawang merah *
6 biji cili api *
11/2 inci kunyit hidup *
1/2 inci lengkuas *
1/2 inci halia *
2 s/b cili mesin
Santan secukupnya
Garam



- blend semua bhn bertanda * hingga lumat.
- masukkan semua ke dlm periuk kecuali daun kaduk.
- bila dh mendidih, masukkan daun kaduk, kacau rata..
- tutup api dan boleh hidang la...

4 comments:

mala said...

siput sedut mmg favourite anak2 mala jugak. tapi tak pernah makan pulak yg ada daun kaduk.

Liza said...

Bg liza kalau ada daun kaduk ni lg sedap rasa dia...

said said...

daun kaduk lebih kurang macam daun sireh kan

said said...

daun kaduk lebih kurang macam daun sireh kan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...