Tuesday, April 16, 2013

Daging Beriani....


Resepi daging beriani ni pun amik dr MyR....thnx sekali lg ye Mrsdayat....nak buat pun takde la susah sgt, tu yg penting...hihii

RESEPI DAGING BERIANI

Bhn2:
  • 1/2kg daging lembu (potong kiub)
  • 1/2 biji bawang besar (hiris)
  • baki bwg merah+halia+bwg putih yg di blend **dr resepi nasi baryani batu pahat
  • 1 biji tomato saiz besar (belah 4)
  • 3-4 biji cili hijau
  • 2tbsp tomato puree
  • 1tbsp sos tomato
  • 1/4 cwn susu cair
  • sedikit ghee
  • sedikit rempah tumis
  • 3 tbsp rempah baryani
  • garam,gula,ajinomoto secukup rasa
  • sedikit daun sup,daun bawang,daun pudina
  • 1 tbsp yogurt

Cara-cara

  1. gaul daging dgn yogurt, sementara tu,panaskan minyak sapi (anggaran rata bwh periuk)
  2. tumiskan rempah tumis dan bawang yg dihiris.biar bwg agak garing sedikit
  3. masukkan baki bwg2 yg diblend.kacau sampai naik bau
  4. masukkan daging..gaulkan.
  5. masukkan tomato dan cili hijau.cili tu takyah hiris.masuk sebijik2..
  6. masukkan pula daun-daun,garam,ajinomoto dan gula.kacaukan sebati
  7. tutup periuk,biarkan lebih kurang 10-15minit supaya daging tu lembut. (pastikan kuah tu sama rata ngan daging.kalau tak rata...bule tambah air)
  8. ambil seketul daging,picitkan..utk tgk dah lembut atau belum.
  9. bila daging dah agak2 empuk,masukkan sos tomato,tomato puree dan susu cair. kecilkan api,kacaukan dan biar lagi atas dapur..
  10. last skali..masukkan rempah baryani dan kacaukan sebati..
    buleh la di hidang bersama nasi baryani...
  11.  
Nota dr Mrsdayat:
    # blh juga ganti daging ni ngan kambing or ayam.kalau kambing ikut je cara ni.kalau ayam,goreng skjap(jgn smpai garing) ayam tu..baru masuk dlm kuah..=) #

3 comments:

LiNa_Pg said...

sedapnya daging beriani..akak suka kalau kuah pekat melekat camni...Bleh try ni guna kambeng ke hapa kan mesti sedap

mama sara nur said...

Sedapnya,

adda syuhada said...

mcm cantik jer pinggan tuh..hihihi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...